24 april 2024

Review: Star Wars Jedi: Fallen Order, The Force is back

Als kleine jongen ben ik opgegroeid met de films van Star Wars. Naar mate ik ouder werd kwam de Star Wars games voor de diverse consoles die ik als kind en tiener bezat. Legendarische games als de originele Star Wars Battlefront 2(niet de slechte versie van afgelopen jaren), Star Wars Knights of the Old Republic, Star Wars Lego en Star Wars the Force Unleashed waren allemaal geweldige games om te spelen. Na de mislukking van de moderne versies van Star Wars Battlefront was mijn vertrouwen qua Star Wars game een beetje beschadigd. Kan Star Wars Jedi: Fallen Order mijn vertrouwen herstellen?

Star Wars: Fallen Order
Op Disney+ draait inmiddels een geweldige serie van Star Wars.  The Mandalorian speelt zich af tussen de film delen zes en zeven. Star Wars: Fallen order speelt zich af tussen de derde en de vierde film. Daarmee zien we steeds meer van de tussen periodes van de films. In de Fallen Order speel je met het personage Cal. Cal was een Padawan voor dat de Empire order 66 uitvoerde. Sinds dat de Jedi zijn uitgeroeid, leeft Cal een verborgen en eenzame leven. Tijdens zijn verborgen leger wordt hij ontdekt door de Empire en wordt er een klopjacht op hem gemaakt. Wanneer het allemaal over lijkt, wordt Cal gered door Cere Junda en Greez Dritus.
Met zijn drieën gaan ze naar een oude tempel waar het geheim ligt om de Jedi Order te herstellen. Hier ontmoet Cal zijn nieuwe droid vriendje BD-1. BD-1  helpt je door de game heen door je stimpacks te geven om jezelf te healen. Daarnaast kan BD-1 de omgeving scannen voor je database en om XP te verdienen. Met deze XP krijg je skill points om je verder te ontwikkelen als Jedi. Daarnaast maakt BD-1 in Star Wars: Fallen Order de map voor je van de planeten waar je heen gaat. BD-1 is een gezellige en vrolijke droid die je helpt om de Jedi Order te herstellen.
Star Wars: Fallen Order

Gameplay en Graphics

Star Wars Jedi: Fallen Order brengt heel erg het gevoel terug van Star Wars: The Force Unleashed. Vechten met je light saber is goed uitgewerkt in de Fallen Order. De besturing werkt vrij vloeiend en reageert vlot met wat je wilt doen. Maar als je denkt dat je als onoverwinnelijke Jedi je tegenstanders kan aanvallen, dan heb je het goed mis. De tegenstanders in je game vereisen wat meer dan een simpel hit van je light saber. En daarnaast doen de meeste tegenstanders ook prima schade aan jou als je niet ontwijkt of verdedigt. Uiteraard heb je diverse Jedi trucjes om je te helpen al deze vijanden te verslaan, of om een gevecht in jouw voordeel te doen beslissen.
Star Wars: Fallen Order
Zoals we al eerder vermeld hebben verdien je XP om skill points te verdienen. Met deze skill points kan je Cal als Jedi verbeteren. Denk aan nieuwe aanvallen, Jedi trucjes en overleving tools. De planeten waar je naar toe gaat bieden heel veel ruimte om te ontdekken. Je hoeft jezelf niet enkel bezig te houden met het verhaal, je kan ook de tijd nemen om alle geheimen te ontdekken van de planeten waarnaar je toe kan in Star Wars Jedi: Fallen Order. Dit levert XP op, maar ook nieuwe outfits of upgrades voor BD-1 en je light saber. De manier waarop dit gedaan is doet me heel erg denken aan games zoals Lara Croft en Uncharted. Veel puzzel elementen en geheimen die je kan ontdekken buiten het verhaal om.
Maar naast alle gameplay elementen, kunnen we ook genieten van de graphics van de game. We hebben de game op de PlayStation 4 Pro gespeeld en de planeten zien er schitterend uit. Goed het is geen Horizon Zero Dawn maar Star War: Fallen Order ziet er wel goed uit. Vooral de scenery om de achtergrond is schitterend gedaan. Wanneer je in het begin op de achtergrond kijkt naar de gigantische schepen konden we ons er niet van weerhouden om er uitgebreid naar te kijken. Echter moeten we wel stellen dat de gezichten in Fallen Order er soms wat raar uitziet. Cere Junda bijvoorbeeld heeft van die momenten dat het net lijkt of d’r ogen er elk moment uit kunnen vallen.
Star Wars: Fallen Order

Eindelijk kunnen we weer spreken van een goede Star Wars game. Star Wars Jedi: Fallen Order bracht bij mij het goede gevoel terug van de game Star Wars: The Force Unleashed. Vechten met de Force en je light saber voelt goed aan zodra je de basis onder de knie hebt. De skill tree ziet er overzichtelijk uit en biedt de nodige upgrades aan om nog sterker te worden als Jedi. Daarnaast zijn de planeten geweldige locaties om te verkennen en om op zoek te gaan naar alle geheimen. De puzzels zijn vermakelijk en wanneer je er niet uit komt zijn er altijd tips die je kan krijgen van BD-1. Het verhaal is meeslepend en bied een paar interessante plot twists die we jullie zeker niet gaan verklappen. Fallen Order ziet er goed uit qua graphics, het is alleen wel jammer dat er momenten zijn dat de gezichten in de game wat te wensen over laat.
Maar na de gigantische flop van Star Wars Battlefront, is mijn vertrouwen in Star Wars games volledig hersteld na het spelen van Star Wars Jedi: Fallen Order. Het is misschien niet de beste Star Wars game, maar het verdient zeker een plek tussen de legendarische games die we aan het begin van de review hebben opgenoemd.
Star Wars: Fallen Order

Gespeeld op de PlayStation 4
  • 8/10