20 april 2024

Review: Death Stranding, Kojima's meesterwerk

Death Stranding, Hideo Kojima’s meesterwerk. De eerste game van Kojima Productions, en wat een game. Tijdens de E3 van 2016 werden we in onwetendheid gelaten over wat voor een game Death Stranding zou worden. Enige wat we toen te zien waren: Vage schimmen in de lucht, een zwart strand vol met dode dieren, Norman Reedus en een baby. In de trailers die volgden  werden we niet wijzer. We wisten enkel dat er steeds meer bekende acteurs en actrices aan de game werden toegevoegd. Wij mochten de game al spelen, en vandaag kunnen we jullie eindelijk meer vertellen over Death Stranding.

Kojima’s Death Stranding is een spannende thriller waarin het jouw doel is om mensen met elkaar te verbinden. Norman Reedus speelt Sam Porter, en werkt voor PostNL. Nee grapje, Sam is een bezorger van goederen naar de mensen die in shelters leven. Want Amerika en de wereld hebben het zwaar te verduren en een hoop van het land is verwoest. Dit komt door de eigenaardige wezens genaamd BT’s. BT’s zijn schimmen van wezens uit het hiernamaals. Zij dwalen rond en verslinden iedereen die op hun pad komt. Daarnaast heeft Amerika te maken met void outs. Dit zijn mega explosies die voortkomen uit mensen die zijn overleden. Binnen een aantal dagen moet het lijk gecremeerd zijn, zo niet dan ontploft het lijk. En dan zijn er nog terroristen die hiervan gebruik maken om te zorgen dat Amerika niet verenigd wordt.
In Death Stranding wordt Sam gevraagd om te helpen bij het herenigen van Amerika. Met wat tegenzin begint Sam aan zijn taak. Amerika moet verbonden worden door Chiral Network. Dit doe je door de verschillende Knots met elkaar te verbinden. Hiermee maak je nieuwe ‘Strands’ aan en kunnen de shelters met elkaar communiceren. Terwijl je dit doet moet je ook goederen leveren die de mensen van de shelters nodig hebben. Bij de meesten is dat voldoende om ze over te halen om zich aan te sluiten, maar een enkeling wil nog wel eens lastig doen en moet je nog wat extra’s voor doen. Terwijl je dit doet ontwikkelt het verhaal verder en verder met elke Knot die je aan de Chiral Network toevoegt.
Death Stranding

Ambiance in Death Stranding

We willen jullie zo min mogelijk van het verhaal vertellen, want het verhaal zelf is geweldig. Hideo Kojima is met Death Stranding een waar genie qua verhaal. Heel de game zit vol meeslepende cutscenes met bijpassende muziek. De muziek in de game is subliem. Zowel tijdens de cutscenes als tijdens het rondlopen, de muziek komt er op de juiste manier erbij en geeft nog meer kleur aan het fantastische spel. Zodra er een nummer wordt gestart, kroop er kippenvel over mijn armen en dan weet je dat het echt goed is.
De graphics van Deaths Stranding zijn geweldig. Kojima haalt alle kracht uit de PlayStation 4 om een schitterende game neer te zetten. Norman Reedus en de rest van de acteurs zien er levensecht uit. Het landschap is schitterend om te zien. Wanneer je een berg hebt beklommen en je kijkt even om je heen, kun je genieten van een schitterende uitzicht. Aan alles is gedacht, het natuurlijk verloop van water, haren en planten die meebewegen met de wind, voetstappen die je achterlaat, sneeuw die je aan de kant duwt, alles ziet er levensecht uit. De game spelen is alsof je op vakantie bent in een schitterend natuurgebied.
Death Stranding

Death Stranding is een mix van gamen en naar een film kijken. Het verhaal verloopt voornamelijk door in mooie en lange cutscenes. Het game gedeelte is voornamelijk van A naar B gaan met goederen die je in een perfecte of goede staat moet brengen. En dit is moeilijker dan gezegd. Het terrein waarover je gaat is bezaait met stenen, rotsen, gebergtes en rivieren. Elk van deze elementen kan ervoor zorgen dat je lading beschadigingen oploopt. Daarnaast heb je ook te maken met chemische regen die je kisten aantast. Wegen bestaan niet meer, dus zal je je door de ruige natuur moeten begeven. Ook heeft het gewicht en de manier van verdelen van je lading invloed op hoe je Sam moet besturen. Hoe meer lading je bij je draagt hoe instabieler en langzamer Sam loopt. En met instabiel bedoelen we ook echt instabiel. Ben je vol bepakt, dan kan een kleine heling al voldoende zijn om je compleet uit balans te halen.
Gelukkig zijn er ook nog voertuigen in het spel. Alhoewel gelukkig, zoals we al eerder hebben gezegd het terrein is aardig verwilderd. Hierdoor kan je niet als een gek van A naar B racen met je motor of truck. Meestal is het zelfs sneller om op de voet te gaan dan met een voertuig. Want voor alle obstakels krijg je ook gereedschap om ze te overbruggen. Zo kan je ladders over rivieren leggen en een klimanker gebruiken om een stuk gebergte op te klimmen. Maar je kan ook verschillende objecten bouwen in Death Stranding. Bruggen, postbussen, schuilplaatsen zijn allemaal te bouwen om je te helpen door het ruige terrein te komen.
Death Stranding
En met dat laatste komen we gelijk bij het online aspect van Death Stranding. Wanneer verbonden met het internet kan je gebruik maken van objecten van andere spelers. Ook kan je tips achterlaten voor spelers waar ze op moeten letten. Alles wat je dus bouwt of achterlaat kan gebruikt worden door andere spelers. Want als je alles wat je hierboven hebt gelezen hebt overwonnen, dan heb je nog de BT’s en de Mules. Wees gerust je wereld zal niet vol staan met elke bouwwerk van iedere speler. Er zit een bouwlimiet op wat zichtbaar is in jouw wereld. Daarnaast zorgt de Timefall ervoor dat bouwwerken langzaam kapot gaan.

BT’s en Mules de vijanden in Death Stranding

Death Stranding bestaat gelukkig niet enkel en alleen uit het bezorgen van pakketjes. Er kan ook naar hartelust gevochten worden met BT’s en Mules. Mules zijn mensen die uit zijn op je pakketjes. Zij gebruiken die om te recyclen voor materialen. Daarnaast zijn ze dol op het opjagen van mensen zoals Sam. Nadeel aan deze lui is dat je ze niet mag doden. Want het zijn gewoon mensen en als een mens dood is, moet ie gecremeerd worden. Gelukkig krijg je daarvoor genoeg non-lethal wapens om ze te kunnen bevechten als ze je lastig vallen. Mules leven in kampen die de moeite waard zijn om te beroven. Er liggen vaak veel goederen met materialen die je kan gebruiken om objecten te bouwen.
Death Stranding
BT’s zijn de vage wezens die verbonden staan met het hiernamaals. Wanneer je in een gebied komt met BT’s gaat je Odradek scanner aan. Die geeft aan in welke richting een BT zich bevindt. Als je stilstaat met Sam kan je de BT’s en waar ze zijn ook zien. Zodra je in het gebied bent met BT’s moet je voorzichtig zijn en rondsluipen om ongezien door het gebied te komen. Te dicht in de buurt komen, of geluid maken zorgt dat de BT’s op je afkomen. En dan zit je redelijk in de penarie, BT’s slepen je mee en spawnen een reusachtig zwart monster die je probeert te doden. En die non-lethal wapens werken niet tegen die knakkers. Hiervoor beschik je over wapens die gebruik maken van Sam’s bloed. En daarbij moet je dus opletten dat je bloedlevel niet te laag wordt, want je bloedlevel is ook tegelijk je HP bar. En als je HP bar op is, beland je zo op je eigen Death Stranding.

Minpuntjes en Verdict

Ondanks dat Death Stranding op veel vlakken een geweldige game is, is de game niet perfect. Sommige handelingen verlopen houterig of verlopen anders dan je gepland had. Om je as heen draaien bijvoorbeeld kan nog wel eens voor ongelukkige valpartijen veroorzaken. De voertuigen die je kan gebruiken blijven regelmatig hangen aan de kleinste steentjes of komen zelfs tot complete stilstand. Bij het plaatsten van je ladders wil het ook nog wel is voorkomen dat je een ladder volledig mis plaatst. Wanneer je goederen in je hand draagt moet je de hele tijd R2 of L2 ingedrukt houden. Dit is nogal vervelend wanneer je een lange stuk moet lopen met die goederen in je hand. Ik hand toch liever gezien dat je die knop één keer hoeft in te drukken en dat Sam vervolgens zelf de koffer draagt.
Op deze minpunten na is Death Stranding een must have game. Hideo Kojima overtreft zichzelf met deze titel. Hoewel de gameplay soms repetitief kan zijn, maken de cutscenes, muziek en het verhaal een hoop goed. Ook de minpunten van hierboven vallen in het niets als je de hele beleving van de game tot je neemt. De acteurs doen subliem hun werk en vertellen het verhaal geweldig. De muziek in de game sluit naadloos aan op je gameplay en in de cutscenes. Grafisch is de game een plaatje waarin je kan genieten van de omgeving waardoor je heen baggert. De encounters met BT’s en Mules zijn niet vervelend of onmogelijk. Wij hebben hem op de één na hoogste moeilijkheidsgraad gespeeld en dat was prima te doen voor een eerste playthrough. Mocht dat alsnog te moeilijk zijn, dan kan je nog twee graadjes naar beneden. Na het spelen van Death Stranding, kan ik alleen maar uitkijken naar een nieuwe game van Hideo Kojima, want hij stelt zeker niemand teleur met deze game.
Death Stranding

Gespeeld op de PlayStation 4
  • 9.5/10