Review: Call of Duty: Modern Warfare

Eindelijk hebben we weer een oude vertrouwde Call of Duty gekregen. Met Call of Duty: Modern Warfare gaat Activision weer terug naar zijn roots. Eenvoudige militaire combat zonder al die rare futuristische fratsen. Iets wat al jaren om wordt geroepen door de trouwe fan base van de game. De game is ondertussen een week oud en wij hebben de game uitgebreid gespeeld voor jullie. Onze bevindingen vinden jullie vandaag in onze review van Call of Duty: Modern Warfare.

Hebben we Captain Price gemist? Ja zeker wel. Zodra Captain Price in beeld komt tijdens de campaign van Call of Duty Modern Warfare, sprong de kind in mij van zijn stoel. Vroeger als tiener heb ik uren meegeleefd met de avonturen van Captain Price in de originele Modern Warfare serie. Ik was er toen der tijd ook totaal niet mee eens dat Captain Price de game had verlaten. Echter is hij nu weer terug en hoe. Het verhaal wordt in een snel tempo verteld en we vechten en ontmoeten Captain Price om de missie. We beginnen het verhaal met de zoektocht naar chemische wapens die in de handen zouden zijn van de terroristen. Echter blijkt dit in de handen te zijn van de Russen. Je missie faalt helaas en de chemische wapens eindigen in de handen van terroristen.
Call of Duty: Modern Warfare
Er heerst heel veel controversie omtrent de campaign mode van Call of Duty: Modern Warfare. Zo vinden veel spelers dat de Russen in een wel heel erg slecht daglicht worden geplaatst. De game voelt heel erg patriottisch aan. Amerika nummer één enzo. Maar daar zijn we het niet helemaal mee eens. Wanneer je langer bij het verhaal stil staat, merk je toch dat je vooral de terroristen aan het bestrijden bent. Iets wat in de vorige Modern Warfare games ook het geval was. Op metacritic wordt bijvoorbeeld de game heel erg gereviewbombt. Onterecht naar mijn mening. Het verhaal en manier van spelen, geeft mij juist het oude vertrouwde gevoel terug. Het lijkt alsof ik weer terug ben in de Modern Warfare 2.

Multiplayer

De multiplayer is een dubbelzinnig begrip. Van de ene kant slaan ze een nieuwe directie in, maar van de andere kant blijft het de goede oude Call of Duty. Een identiteitscrisis kan je bijna zeggen. De game wilt overstappen naar een iets tactischere manier van spelen maar blijft daarentegen op sommige maps toch die snelle flow erin houden. Daar is niet per sé iets mis mee hoor, maar het zorgt voor discussies op Reddit. Wij zelf moesten eventjes wat potjes inkomen, maar als je eenmaal in de flow zit dan speelt de multiplayer lekker weg, vooral als je een paar potjes wilt knallen!
Er zijn enorm veel wapens en skins om vrij te spelen door middel van levelen en het voltooien van uitdagingen. Buiten dat kan ieder wapen tientallen attachments krijgen. Normaal zijn er altijd specifieke scopes of barrels die een soort van meta zijn en die iedereen gebruikt. Ik merk dat dit in deze Modern Warfare gelukkig wat beter verdeelt is. Als je speelt merk je dat iedereen zijn eigen wapens anders doet customizen. Dit zorgt ook voor een beter progressie systeem in de game. Je hebt veel meer om vrij te spelen en dat geeft ook enige voldoening tegenover het vrijspelen van maximaal drie scopes of iets.
Qua maps is mijn mening een beetje verdeeld. Er zijn veel goede maps en er is genoeg variatie tussen groot, klein, open of gesloten. Maar, er is ook een map in Londen die aardig gebroken voelt en waar spawn killen veels te makkelijk tegen je kan worden gebruikt. Buiten dat is er redelijk wat variatie en merk je dat spelers al door beginnen te krijgen hoe de maps gespeeld moeten worden. Ook kan je operators vrijspelen, wat niet meteen veel diepgang toevoegt, maar wel weer leuk is voor wat extra variatie.
modern warfare multiplayer
Ground War daarentegen heeft nog zijn probleempjes. Er zijn twee grote maps te spelen, de bekende uit de beta en een nieuwe met flatgebouwen en alles erop en eraan. Je merkt dat killstreaks nog wel een probleempje zijn, gezien die veel te vaak gebruikt worden wat het soms te chaotisch maakt. Ook zijn de tanks veel te sterk en kan je iets sneller schieten dan dat ik zou willen. Buiten dat pakken ze deze game modi goed aan. Gun Fight, de 2v2 mode, is een verademing en deze game mode speelt lekker weg. Wat ook opvalt, is de hoeveelheid aan modi die ter beschikking staan. Er is genoeg te spelen voor ieder soort fps-fan.
Al met al is de multiplayer fantastisch gedaan en de problemen die er zijn kunnen door speler feedback naar de developers toe worden opgelost. Dit natuurlijk mits de developers er iets mee doen, waar wij wel vanuit gaan. Je krijgt ook hier weer echt dat oude Call of Duty gevoel, dat verfrissend is waar nodig! Zien wij jou online?

CPU en Discord Issues

Iets waar Malvin en Ellen van onze redactie tegenaan liepen, zowel als veel andere mensen, zijn de CPU problemen. Je CPU zal na het opstarten 100% gebruikt worden door de game, waardoor je elkaar in Discord niet meer kan verstaan. Dit probleem kan opgelost worden door de prioriteit van de game op normaal te zetten, maar dit zou niet moeten en had al opgelost moeten zijn. Veel mensen kampen met dit probleem en voor sommige Xbox spelers crasht zelfs de gehele Xbox. Dit had naar mijn mening beter gekund.

Call of Duty: Modern Warfare is een prima game die terug gaat naar zijn roots. Bij het spelen van de campaign voelt de game aan alsof we nooit zijn weg geweest uit de voorgaande Modern Warfare delen. Hoewel er een controversie ligt rondom het verhaal, vind ik zelf dat het reuze meevalt. Je vecht immers tegen terroristen en de nationaliteit van hun zou niet zo moeten uitmaken. Grafisch gezien ziet de game er goed uit en valt er weinig op aan te merken. De richting die Activision heeft gekozen door terug te gaan, is een geslaagde zet en voldoet aan de wensen van de fan base.

Gespeeld op de PC
  • 8/10
    Campaign - 8/10