Review: FIFA 20 – Lekker digitaal een balletje trappen

FIFA, één van de langs lopende game franchise van EA is weer gekomen met een nieuwe deel. FIFA 20 kwam vorige week vrijdag uit en wij zijn inmiddels een week verder met het spelen van de laatste versie. Eindelijk zien we weer het straat voetbal terug keren bij een FIFA game. Onder de naam Volta probeert EA aan de wensen van de fans te voldoen. Laatste FIFA Streets was immers uit 2012. Scoort FIFA dit jaar weer goed? Of zien we toch de nodige afzwaaiers die de stadion uitvliegen? Antwoord op deze vragen lezen jullie hieronder.

Goed, het oude principe van 22 mannen op het veld en een bal. Wie de meeste keren de bal in het netje weet te werken wint. Zo het voetbal gedeelte is ook weer uitgelegd, maar wat is er veranderd in de nieuwe FIFA 20. De Football Intelligence van de game is weer bijgesteld. Met de Authentic Game Flow zal elke door de computer gespeelde speler rekening houden met de tijd, ruimte en de positie van een andere speler. Hierdoor wordt er meer tijd en ruimte gecreëerd voor de speler zelf. Naast dat heeft het “schiet”gedeelte van de game een overhaul gekregen. Hierdoor voelt het schieten natuurlijker aan. Ook de tackle systeem heeft een aanpassing gekregen. Hoe beter je timing en de tackle is, hoe beter de desbetreffende speler in balbezit blijft na het inzetten van die tackle. Kortom EA heeft een weer een aantal updates gebracht naar de game die wellicht in uitgebreide DLC hadden gekund.
FIFA20

Carrières

Naast het spelgerichte updates van FIFA 20 heeft EA ook het nodige verandert aan de carrière modus. Uiteraard kan je weer kiezen tussen een pro speler of coach. Leuke aan dit jaar is dat je bij het maken van je coach of speler ook kan voor het andere geslacht kan kiezen. Beide carrière modi zijn prettig om te spelen. Als speler kan je er uiteraard voor kiezen om alleen jezelf te spelen of het hele team. En als coach kan je ervoor kiezen om de wedstrijd zelf te spelen of te laten simuleren. Het menu buiten de wedstrijden om is simpel en makkelijk te hanteren. Echter bij de coach modus mis ik wel een hoop opties. Maar dat is meer omdat ik Football Manager ben gewend.
Grootste domper echter is het gebrek aan voice acting. Als coach geef je pers interviews en heb je gesprekken met de spelers en hun vertegenwoordigers. De scenes zijn prima uitgewerkt en de animaties lopen vloeiend. Echter de standaard zinnen die in elk gesprek terug komen, zie je in de ondertiteling voorbij komen. EA had hier best een aantal voice actors voor kunnen in huren om dit soort gesprekken op te nemen. De gesprekken voelen nu leeg en zielloos en nodigt zeker niet uit om er meer te doen dan noodzakelijk. Een gemiste kans van EA om de carrière modus wat meer diepte te geven.
FIFA20

Volta

Volta is EA’s antwoord op de hoge vraag naar een nieuwe FIFA Streets game. Net zoals in de normale FIFA 20 kan je in Volta een verhaal spelen om jezelf naar de top te spelen. Tijdens deze story mode ontgrendel je nieuwe locaties om te spelen met elk zijn eigen “stadion” en uitdagingen. Deze locaties kan je, zodra je ze vrij hebt gespeeld, her bezoeken in de andere spel modi van Volta: Volta Tour. In Volta League is het online gedeelte waarin je opneemt tegen spelers van over de hele wereld. Gek genoeg heeft EA nu wel weer voice acting toegevoegd aan alle scenes. Wat mij dan meer reden geeft om mezelf af te vragen, waarom hebben ze dat ook niet gedaan met de carrière modus van de normale FIFA gedeelte.
FIFA20
FIFA Volta is een leuke toevoeging aan FIFA 20. Toch had ik zelf liever gezien dat ze met een aparte game kwamen voor het straat voetbal. Daarin hadden ze het wellicht nog beter kunnen uitwerken dan wat ze nu hebben gedaan. Het voelt nu meer als een soort plichtsbesef naar de fans toe.
FIFA20

Verdict FIFA 20

FIFA 20 is in grote lijnen hetzelfde als zijn voorganger. Uiteraard is de game voorzien van wat nieuwe updates om het geheel weer een stuk realistischer aan te laten voelen. De tackles zijn aangepast en moeilijker gemaakt, maar wanneer je dat goed kan is het zeer bevredigend. En dat geldt ook met de overhaul van het “schiet”systeem. Ook dit is even wennen, maar eenmaal onder knie en je legt de ballen her en der in het net. Carrière modi zijn leuk vermaak tussen het voetballen door. Jammer alleen dat de scenes die er bij horen geen voice acting bevatten. Met de standaard zinnen hadden we wel van EA verwacht dat ze die ook zouden omlijsten met een stem. FIFA Volta voelt als een noodzakelijk toegevoegde modus om de fans van Streets hun zin te geven. Hoewel Volta leuk om te spelen is en dichtbij het plezier van Streets ligt, had ik toch liever gezien dat Volta een stand alone game zou zijn. Dan had EA er wat meer van kunnen maken en wat meer liefde kunnen geven.
Al met al FIFA 20 is weer een prima voetbal game en zal ongetwijfeld genoeg gamers weer tevreden stellen tot de volgende deel die volgend jaar uiteraard weer gaat komen.

Gespeeld op de PlayStation 4
  • 7.5/10