19 april 2024

Review: Gears 5, een systemseller?

iedereen is wel bekend met het succes van Gears Of War 1 tot en met 3. Gears 4 bracht helaas een boel gemengde reacties, hoe brengt deze nieuwe titel, Gears 5, het er vanaf? Lees er alles over in onze review!

Gears 5 is een game met veel features, modi en progressie. Nu is natuurlijk de vraag of deze game beter uit de test gaat komen dan de vierde? Kleine spoiler: Ja! Gears 5 heeft een ge-wel-dige campaign en er is veel te doen in deze game. Niet alles is uiteraard perfect of überhaupt goed, maar daar gaan wij het zo over hebben! Gears is natuurlijk één van de bekendste Xbox Exclusive games en stond eerder ook bekend als één van de beste Xbox franchises. Kan Gears 5 zich volledig herpakken na de gemengde reacties van haar voorganger?

Campaign

De eerste 14 uur die ik in Gears 5 besteed heb gingen uiteraard naar de verhaallijn. Het verhaal van Gears of War is ieder deel weer fantastisch. Zelfs Gears 4 had ondanks alles een sterk verhaal, Gears 5 is hierin geen uitzondering! De campaign is veel meer open dan voorheen en er zitten meer RPG elementen in dan ooit tevoren. Wat ook wel fantastisch is, is dat nu je weet dat Kait een Locust achtergrond heeft, het spelen van haar personage meer gewicht heeft. De afwisseling tussen verschillende soorten gebieden is in dit deel fantastisch gedaan. De gebieden voelen minder lineair. Je kan open gebieden exploreren door middel van een ‘Skiff’. Degene die dit design heeft gemaakt, heeft zich zeer zeker vermaakt! De tussengebieden zijn leuk om doorheen te blazen met je Skiff, maar geven je niet direct het gevoel van exploratie. Dit omdat
De campaign van Gears 5 gaf me weer die oude vibes. Met personages als Marcus is dat natuurlijk ook wel een beetje nostalgisch, maar ook JD, Del en Kait voelden ditmaal iets dieper gebonden in het verhaal dan in de vorige game. JD heeft een iets kleinere rol dit maal, zelfs Marcus is iets meer in beeld. Er is ook iets minder testosteron-gehalte aanwezig, gezien Kait in deze game net wat meer emotie toont dan dat jij ooit in een Gears game mee hebt mogen maken! Gears 5 heeft een flinke rauw-factor en je merkt vooral in het begin van het verhaal hoe beat-up personages zijn met wat ze allemaal inmiddels mee hebben moeten maken in het vinden naar een wereld vol vrede en vooral zonder Locust. Ook de combat van Gears 5 is geweldig leuk, eigenlijk verandert er niet veel, maar wat er veranderd is lekker subtiel en dit maakt alles een stuk toffer om doorheen te blazen. Iets wat in veel video’s te zien was en wat mij zelf direct opviel, is dat de combat iets minder in-your-face is en wat minder punchy aanvoelt.
Jack is een geliefde toevoeging aan de game. Jack is een soort robot-drone die sterke aanvallen aan jouw personage kan geven. Door deze vriendelijke robot kan jij aanvallen doen die voorheen onmogelijk waren. Ditzelfde geld voor utility en zo kan Jack je voor een korte periode onzichtbaar laten zijn. Deze skill kan je upgraden zodat je uiteindelijk langer onzichtbaar kan blijven en zelf kan blijven schieten. Jack kan er zelfs voor zorgen dat vijanden een soort van gehackt worden en voor jou moeten vechten. Zo zie je maar dat een unieke toevoeging ook goed uit kan pakken en Jack is meer dan welkom in Gears 5! O, ja, hij kan ook nog spullen voor je oppikken die jij zelf niet kan bereiken. Kan ik er niet in het echt zo eentje krijgen die mijn bier uit de koelkast haalt?
gears 5 Skiff

Wat een plaatje

Gears 5 is te spelen op de Xbox One (X) en op jouw Windows computertje. De game ziet er op beiden echt top uit en maakt volledig gebruik van het grafische vermogen van de Xbox One X. Op PC loopt de game voor mij in ieder geval super. De game kwam nooit onder de 100 frames per seconde uit, en dat met een GTX 1070. Wat ik wel opmerkte is dat de game bijna al het vermogen van mij CPU wegtrok, waardoor Discord flink bleef hangen en niemand in de call nog maar iets verstond van wat ik zei. Buiten dat liep de game soepel en zag de game er fan-tas-tisch uit!
Qua sound design heeft de game ditmaal iets minder impact dan de eerste drie delen. De voice-acting daarentegen is wederom van de bovenste plank en goed geëxecuteerd. Wat wel opviel en ook best storend was, is dat het geluid soms gewoon niet te horen was, terwijl er wel ondertiteling stond. Dit gebeurde maar enkele keren en dit was meestal bij het opslaan van de game.

gears 5 kait

Multiplayer

Alhoewel de campaign de gehele reden voor mij was om de game op te willen pakken, heb ik aardig genoten van de andere modi die de game bevat. Eén van deze zijnde de multiplayer. De multiplayer in Gears titels is altijd uniek geweest tegenover je standaard shooters. Ja, misschien een beetje unbalanced, maar nog steeds een toffe ervaring.
Je hebt de competitieve multiplayer, die een vrij eentonige maar wel leuke ervaring bied. Ditmaal is het zelfs zo dat Jack een soort van rol speelt in de multiplayer ervaring. Het kan soms ook lekker chaotisch worden en het blijft tof als jij een vijand uit elkaar knalt met je shotgun of juist zijn kop eraf mept met een finishing move. De versus ervaring is en blijft een toffe ervaring. Ook de maps zijn lekker verticaal en hebben meerdere hoogteniveaus. Alle zeven huidige maps zijn geweldig in elkaar gezet en variëren ook van grootte. De maps zijn dynamisch en zo kan er een ijsstorm ontstaan die nieuwe paden opent en oude paden sluit. Ik heb aardig wat uren plezier beleeft in deze modi!
Horde heeft meer strategische elementen gekregen, vooral met de class cards die toe zijn gevoegd. Met deze kaarten kan jij jouw personage eigen maken. Ook kan je zo rollen uitdelen aan elkaar om een nieuwe laag van strategie toe te voegen. Zelf uitzoeken wat werkt voor jouw team en lekker uitproberen. Een toffe ervaring dus!
gears 5 jd kait

Gears 5 is een fantastische game en blijft zich als franchise zijnde onderscheiden van de concurrentie. De nostalgie is aanwezig, de gameplay speelt lekker weg, er is meer dan genoeg content en de game ziet er ook nog eens adembenemend goed uit. Op wat kleine bugs en de iets mindere diepgang qua progressie is de game een echte aanrader. Ik persoonlijk zou een Xbox halen puur om Gears 5 en Forza Horizon 4 te kunnen spelen. Naar mijn mening is dit een must als jij fan bent van de serie, van jouw Xbox of van een lekkere en unieke shooter!

• 9/10
    Gears of War - 9/10
9/10