25 april 2024

Review: Black Desert Online, ditmaal op de PS4

Onze originele review voor Black Desert Online vertelde over wat voor een prachtgame we kregen geschonken van Pearl Abyss. Kan de Playstation 4 versie tippen aan de PC versie? We gaan ditmaal niet diep in op de features van de game, maar puur op onze impressie van de PS4 variant!

Black Desert Online staat bekend als een grootse MMORPG vol unieke en originele features. De game wordt voor velen achtergesteld door een te dure cash-shop en een eeuwige grind voor gear, die je door middel van hevige RNG moet behalen. Buiten dat is BDO zeer zeker grafisch de mooiste in haar genre en de remastered versie ziet er adembenemend uit. Maar, dit zijn allemaal bekende aspecten. Hoe loopt de game nu daadwerkelijk op console? We weten dat de Xbox versie gemengde reacties veroorzaakte, is de Playstation client een beter verhaal?

Iets waar Black Desert om bekend staat is het hebben van geweldige graphics en een uitgebreide character customization. Helaas merk je in de Playstation versie nog wel een groot verschil met de remastered UHD variant op PC. Dit zou geen probleem moeten zijn, maar de textures op deze console doen de game niet veel goeds. De game zelf ziet er prima uit, maar mist net die flair die de PC versie wel brengt, ook voor de grafische upgrade. Als je de PC client nooit aan hebt geraakt, dan zal dit verschil je gelukkig niet zo hard raken en dan ziet de game er aardig lekker uit. MMO’s op console is helaas nog een schraal begrip, maar games als The Elder Scrolls Online, Neverwinter en nu ook BDO zetten die lat steeds hoger. Op grafisch gebied dus een gemengde reactie vanuit ons, niet slecht, maar ook niet geweldig.
Black Desert Online

Op wat kleine bugs na speelt de game lekker weg op PS4. Pearl Abyss pakt de complexe combat goed aan door de Dualshock Controller tot zijn hoogste potentie te gebruiken en op dit gebied is vrij weinig te klagen. De UI had iets beter gekund, maar dat word deels vergeven gezien de game een eeuwige set aan menu’s en features bevat. De community is hierin ook nog erg actief en wij hopen dat dit zo zal blijven.
Wij waren natuurlijk op Gamescom dit jaar en daar hebben wij de BDO PS4 lanceer party mee mogen maken. Tijdens dit feestje kregen wij als eerste van de wereld te horen dat meerdere expansions dit jaar nog naar de console versie gaan komen. Exacte datums zijn er nog niet, maar de gameplay zal significant verbeteren met het komen van nieuwe features, gebieden en meer! Pearl Abyss wilt de game succesvoller maken dan dat deze in het begin op Xbox was, hopelijk hebben ze van wat kleine foutjes geleerd.
Black Desert Online

De grote boze wereld

Black Desert heeft een immens grote wereld en zoals we net zeiden zal deze uit worden gebreid in een rap tempo. De game speelt gelukkig soepel en de performance mag er met de grote wereld in gedachten zeker wezen. De uitdaging is ook meer aanwezig, gezien de base-game wat meer uitdaging bied dan de game met expansions. Al met al is het een soepele ervaring met een hoge ‘fun factor’. Na uren spelen had ik niet eens door dat het al bijna ochtend was en dit is een goed teken. Het bracht me even terug naar de tijd dat ik de PC versie voor het eerst in mijn handen kreeg geduwd. Ik ben benieuwd hoe ze de daadwerkelijke woestijn en het elven territorium aan zullen gaan pakken!
Black Desert Online

De game kenden we al, maar deze PS4 versie haalt veel goede aspecten van de PC versie naar voren. Helaas wordt de game een tikkeltje achtergesteld door graphics en een aantal game-brekende kinderziektes. Dit zijn gelukkig allemaal oplosbare problemen en wij hopen dat de developers actief blijven in het verbeteren van de game. Voor de prijs is deze titel het zeker waard, vooral als je een MMO op je console hebt gemist al die jaren. Zien wij jullie online?

• 7.5/10
    Black Desert Online op PS4 - 7.5/10
7.5/10