29 maart 2024

Gamescom 2019: Röki

Zo nu en dan zorgen de developers van indie titels ervoor dat we met open mond staan te kijken naar wat zij voor elkaar hebben gekregen. Dit overkwam ons tijdens Gamescom 2019 toen de heren achter Röki ons lieten zien waar deze game om draait.

Röki is een adventure game die iets weg heeft van een point and click game. Dit was dan ook de bedoeling van Polygon Treehouse, de studio achter de charmante game. In Röki speel je als een jong meisje die op avontuur gaat in de hoop te ontdekken wat er met haar familie is gebeurd.
Op bepaalde manieren heeft deze game een bijna studio Ghibli achtige charme met inspiratie die gehaald werd uit Scandinavische mythologie. We baanden onze weg door het sneeuwachtige gebied en waren diep onder de indruk van hoe levendig deze omgevingen zijn. Omdat de game een vrij simpele art style heeft, kregen de developers de mogelijkheid om veel beweging en leven in de omgevingen te stoppen vertelden de heren van Polygon Treehouse ons.
En dat is dan ook gelukt. Elke keer wanneer wij ons verplaatste naar een nieuw gebied waren we diep onder de indruk van de eekhoorns, de beweging van de bomen en de aparte wezens die we tegenkwamen in Röki.

En dat is waar de game de focus op legt. Dit is geen action game. Er komen geen vijanden uit elke richting op je af. Dit is een game waarin je kennis leert maken met de menselijkheid achter de monsters die je tegenkomt. En vaak zijn ze dan ook op een heel menselijke wijze te helpen. Röki zet je aan het denken over wat de essentie van menselijkheid is en dan ook gelijk wat monsters nou eigenlijk zijn. Het is ook niet mogelijk om je vijanden af te maken. Dat zou je tenslotte zelf tot een monster maken vinden de makers van Röki.
Zo worden we geheel om de tuin geleid door een simpel ogende game die ons uiteinlijk diep aan het nadenken zet over hoe we met monsters, mensen en problemen omgaan. Achter elk monster schuilt tenslotte misschien wel een zachtaardig wezen in de problemen.
Röki heeft als doel om toegankelijk te zijn voor alle soorten gamers. De game voelde dan ook gelijk als een ervaring die leuk zou zijn om te delen met een partner, vrienden of misschien wel kinderen. Toch is de game soms knap moeilijk. Het combineren van items en creatieve oplossingen verzinnen hield ons toch enige tijd bezig.