Review: Catherine Full Body

Catherine Full Body is een vernieuwde versie van het origineel dat in 2011 uitkwam. Wie echter een simpele remaster verwacht, zit er naast. Volgens Atlus stond het sociale en politieke klimaat het in 2011 niet toe dat sommige onderwerpen in de game besproken werden. Dat is nu anders. Vandaar dat er een nieuw character, en ook een hele nieuwe tak in het verhaal bijkomt.

Catherine Full Body blijft in gameplay vrijwel hetzelfde. Ook de opzet van de game blijft veelal hetzelfde. Je zult je weg naar de bovenkant van een instortende toren, bestaande uit blokken, moeten klimmen. Waarom? Simpel. Het hele gebeuren vindt plaats in je nachtmerries. Sterft je personage in zijn droom, dan is hij ook in de fysieke wereld verleden tijd.

Je neemt wederom de rol van Vincent aan. Vincent is een niet heel opmerkelijk character en dat is dan misschien ook wel de bedoeling. De spelers moeten zich kunnen verplaatsen in de problemen van Vincent. Hopelijk doen we dat niet al te veel. Vincent is namelijk een man in de 30 die zichzelf flink in de nesten heeft gewerkt. Hij heeft al lange tijd een relatie met zijn vriendin, Katherine. Tot hij op een dag wordt aangesproken en de volgende dag wakker wordt naast Catherine. Ja, met een C. Catherine ziet het echter niet als een one night stand maar als een liefdesverklaring. Het lukt Vincent dan ook niet meer om haar af te schudden.
Dat is waar Catherine full body nog overeen komt met het verhaal in de originele game. In deze nieuwe versie komt er echter een nieuw character bij kijken. In een scene waarin ze achtervolgd wordt, leren we Rin kennen. Rin is een jongedame die haar geheugen kwijt is en wordt gered door Vincent. Gezien het feit dat ze niet weet wie ze is of waar ze vandaan komt zorgt Vincent er voor dat ze een baan krijgt in de Stray Sheep, de bar waar Vincent en zijn vrienden elke dag te vinden zijn. Rin komt naast Vincent te wonen. Vandaar uit loopt alles verder uit de hand. Vincent staat namelijk voor een hoop keuzes die van grote invloed op zijn leven zullen zijn. Stopt hij de affaire met Catherine en kiest hij er uiteindelijk voor om bij Katherine te blijven? Met haar te trouwen? Of kiest Vincent er voor om als single door het leven te gaan? Zou hij zijn oude vlam misschien toch achterlaten voor de nieuwe Catherine die er uit ziet als zijn ideale vrouw? Ontdekt hij misschien wel gevoelens voor de onschuldig en veel rustigere Rin?
Catherine Full Body
Jij zult als speler aan de hand van een aantal opties en vragen zelf moeten kiezen welke kant het verhaal op gaat. Dat is dan ook niet altijd even duidelijk. Welke keuzes en hoe deze keuzes invloed op het verhaal hebben en waar je de mogelijkheid hebt om een andere richting in te slaan worden je niet aangewezen. Je zult dus zelf moeten kiezen. Vaak is dat dan ook het lastigste aan de game. Kies je de antwoorden waarvan je denkt dat ze correct zijn of ben je simpelweg eerlijk? Je zult de game meerdere keren uit moeten spelen om te experimenteren met de opties en verschillende verhaallijnen.
Dit maakt het verhaal een stuk complexer gezien er een hoop nieuwe keuzes en ook een aantal nieuwe eindes bijkomen. Wie denkt dat dit een simpele puzzel game is, zit er dus naast.
Catherine Full Body review

Tussen de puzzel levels door zul je je moeten richten op de interactie met mensen om je heen en wordt je geconfronteerd met een hoop keuzes en vragen die van grote invloed op de levens van anderen, maar ook op de richting van het verhaal zijn. De gameplay wordt dan ook goed gemixt en maakt dan ook dat dit is waar Catherine Full Body haar kracht uithaalt. Dit is een unieke game met unieke story elementen.
Het is dan ook echt geen game die je 1 keer uitspeelt. Na de credits zul je zeer waarschijnlijk gelijk opnieuw beginnen om de andere eindes te verkennen. Deze lopen dan ook heel erg uit een.
De game bevat echter veel cutscenes. Wie zit te wachten op een game vol actie is hier niet op zijn plek. Het is een eerste instantie echt een verhaal.
Wie even genoeg heeft gehad van dat verhaal kan aan de slag met de multiplayer in Catherine Full Body. Deze is namelijk veel meer aanwezig dan voorheen zo was. Spelers kunnen het in couch co-op mode tegen elkaar op nemen in het Colosseum of in de Online Arena (zowel alleen als in co-op) tegen andere spelers. Daarnaas
Catherine Full Body is misschien het best te beschrijven als een interactieve animatie. Je kunt de game in ongeveer twee dagen uitspelen maar dat wil gezien de vele eindes natuurlijk niet zeggen dat je de volledige ervaring hebt gehad. Naast de main story line hebben ook de mensen (die je in je dromen ziet als schapen) om je heen last van de nachtmerries en hebben zij zo allemaal hun eigen problemen en verhalen. Jouw keuzes zullen ook hun lot bepalen.

De game is nog net zo moeilijk als het origineel maar komt gelukkig met de safety mode. Spelers die niet klaar zijn voor de hectiek van Catherine Full Body zullen zo toch het verhaal kunnen ervaren. Je zult echter merken dat dit een game is die je denkvermogen test en er zo ook voor zorgt dat je snel beter zult worden. En dat voelt goed. Daarnaast test het verhaal je opvattingen en stelt het een aantal kritische vragen die je ook aan het denken zullen zetten. Ook zit de game vol met een hoop quotes, trivia en andere kleinigheden die leuk zijn om op te doen.
De toevoeging van Rin voelt soms net iets over the top maar komt uiteindelijk toch goed uit. De mogelijkheid om een heel nieuw pad voor Vincent te kiezen zet jou als speler ook weer verder aan het denken over de grenzen, problemen en voordelen van de liefde, het huwelijk en het leven zelf.

• 8/10
    Catherine Full Body - 8/10
8/10