Review: Hamsterdam: Paws of justice

Vandaag gaan we ons een weg boren naar het red light district in Hamsterdam: Paws of Justice. Wat begon op Kickstarter is nu eindelijk te spelen en wij mochten de Nintendo Switch versie uitproberen!

Hamsterdam is een Indie titel, een game die dus perfect is voor een handheld als de Nintendo Switch. Deze beat-‘em-up draait volledig om de criminele verlossing van Hamsterdam. Hamsterdam komt van Muse Games, de studio achter steampunk MMO Guns of Icarus Online. Zoals je door de hele review zal merken is de game geïnspireerd door kung-fu films uit de tachtiger jaren! Bekijk allereerst even de Hamster-Fu trailer hier beneden.

Story

Het verhaal van Hamsterdam is vrij simpel, jij speelt als Pimm, een aardig goede kung-fu vechter die toevallig ook hamster is. De stad waarin jij leeft wordt geterroriseerd door een bende. Deze bende wordt geleid door de schurk Marlo. Marlo is een chinchilla en tevens de leider van de Vermin Gang. Zij hebben jouw stad verwoest en ook nog eens jouw opa ontvoert. Het is dus aan jou om deze bende te stoppen. Dit verhaal is natuurlijk niet erg diep, maar dat is ook niet nodig voor een simpele indie titel. De game wilt dan ook niet complex zijn maar gewoon een leuke tijd bieden. Uiteindelijk zal jij je een weg vechten naar de red light district waar je de terreur zal moeten eindigen.
Het verhaal wordt echter vertelt vanuit mooi-getekende cinematics, waar ik later nog op terug zal komen!
Hmasterdam Review Game

Hamsterdam laat jou door drie steden heen spelen met verschillende stages en uitdagende boss-fights. De game is vrij simpel qua gameplay. Dit betekend niet dat de game makkelijk is. De game wordt geleidelijk moeilijker en iedere map heeft zijn eigen uitdagingen. Jij moet in iedere stage vechten tegen verschillende vijanden en gebruik maken van een combinatie tussen ritme, precisie en soms ook gewoon willekeurig op knoppen rammen.
De game komt over als een klassieke arcade-brawler. Je moet op knoppen duwen om aan te vallen en het maken van combo’s en sterkere aanvallen wordt gedaan door een specifiek ritme op het scherm te swipen. Met je joy-con kan je ook combo’s uitvoeren door je linker joy-stick naar de gewenste vijand te werpen en de aanvals-knop te gebruiken. De combat is vrij simpel en je hoeft er niet veel voor te leren, wel is timing belangrijk en daar kan je sneller rondes volledig mee overnemen.
De game wordt geleidelijk moeilijker, dus je zal in het begin snel door moeten krijgen hoe sommige controls werken. Ook hier is het weer een simpele ervaring die wel leuk is om een keer gespeeld te hebben. Wat dan jammer is, is dat hierdoor de kans op een nieuwe game starten kleiner wordt, gezien ik zelf na één playthrough het ook wel weer gezien had.
Boss-fights bestaan uit verschillende uitdagingen zoals het wegrennen van een grote hamster-bol en het ontwijken van de grote vuist van de big bad. Deze gevechten waren dan wel weer heel leuk om te spelen en konden soms aardig lastig zijn. Ook zat er bijvoorbeeld een level in waar je op een step zaden moest verzamelen of waar je bommen moest ontwijken vanuit een pijp waar je langs omhoog klimt. Zo zit de game vol met leuke maar uitdagende puzzels en zit er meer diepgang in dan je zou denken!
Hamsterdam Game Video Review Bossfight

Hamsterdam ziet er aardig mooi getekend uit. De tekenstijl past perfect bij het plaatje van de game. Ook is het ondanks sommige aspecten aardig kindvriendelijk gemaakt. Dat zal je niet verwachten gezien er wel gewoon een red light district in de game zit. Al met al is de game esthetisch goed in orde en had ik zelf weinig last van irritaties op dit punt. De meeste indie games zijn goed in het eigen maken van een bepaalde tekenstijl, maar de cinematics in deze game springen er voor mij wel redelijk uit. De game houdt alles lekker simpel en to-the-point.

Hamsterdam is een simpele indie-game die een leuke ervaring brengt om eens een keertje doorheen te spelen. De game is leuk getekend en heeft goede klassieke arcade mechanics. Je kan je hamster leuke brilletjes opzetten en jezelf een weg banen naar de red-light-district, hoe cool is dat? De game is perfect voor op iOS en Android en was verbazingwekkend ook aardig leuk om op de Nintendo Switch te spelen. De game heeft leuke uitdagingen, boss-fights en slaagde erin mij een leuke ervaring te bieden. Dit is een zekere aanrader.

• 8/10
    Hamsterdam - 8/10
8/10