15 april 2024

Take-Two verwacht minder tijd tussen game releases

Take-Two, de grote uitgever achter grote namen als Grand Theft Auto, Borderlands, Red Dead Redemption en BioShock verwacht minder lange tijden tussen game releases. Dit meldt CEO Strauss Zelnick in een interview met Gamesindustry.biz.

Het is geen geheim date Take-Two zich de tijd neemt voor hun games en dit is ook logisch. Twaalf jaar geleden meldde de CEO al dat hij het niet nodig vond om niet-sport gerelateerde games op jaarbasis uit te brengen. Destijds werd hij hier een beetje vreemd voor aangekeken. Tegenwoordig zullen de meeste mensen het met hem eens zijn over deze stelling. Het is een goed iets om games een tijdje te laten rusten voordat ze opnieuw verschijnen, alhoewel 8 jaar misschien een beetje aan de lange kant is.

“And we believe in resting titles as a great thing. I was a real outlier 12 years ago when we said we don’t think it makes sense to annualize non-sports titles, and now most people would agree. But I think eight years is probably too long.”

Borderlands 3 verschijnt ruwweg 7 jaar na Borderlands 2. Het heeft 8 jaar geduurd voordat Red Dead Redemption een vervolg kreeg. Grand Theft Auto V en BioShock Infinite zijn beiden 6 jaar geleden verschenen. Daarbij zijn er voor BioShock geen toekomstige plannen bekend. Daarnaast hebben we nog geen officiële informatie mogen ontvangen omtrent Grand Theft Auto 6.

Anders in de toekomst

Zelnick verwacht niet dat deze trend nog lang zal aanhouden. Hij verwacht zelfs dat deze zal gaan inkrimpen. Alhoewel de vraag naar nieuwe games iets wordt geremd door post-launch support en content is het belangrijk om hier een balans in te vinden.

“I don’t see it expanding further,” verteld Zelnick. “In fact, I would expect in many instances it may compress. I think you’re right in that our ability to engage with consumers on an ongoing basis has [resulted in] some less pressure on getting to market with an all-new title. But we find that intersection between the time it takes our creators to do the best work in the industry on the one hand, and what the consumer wants, recognizing that building anticipation is a good thing.”

Betere, grotere teams en geavanceerde ontwikkelingstools zijn het antwoord op de vraag wat er voor zou zorgen dat games sneller uit komen in de toekomst. Hierbij verteld hij ook dat het zomaar zou kunnen zijn dat toekomstige games op release minder compleet zijn dan voorgaande titels. Deze games zullen door de tijd heen nieuwe content ontvangen. Grand Theft Auto: Online is een groot voorbeeld hiervan.
Het blijft nog maar de vraag hoe dit gaat uitpakken voor alle studio’s die werkzaam zijn voor Take-Two. Het lijkt er op dat de uitgever aan het overwegen is om meer te leunen naar de live-service kant. Door games uit te breiden na de lancering. Betekend dit dat we GTA: Online taferelen mogen verwachten voor GTA 6? Waar we maandelijks nieuwe updates en content krijgen?

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →