25 april 2024

Review: Seeds of Resilience, een prima indie game

Indie games zijn altijd wel stiekem leuk. Zo ook Seeds of Resilience een survival turn based strategy game van Subtle Games. De game is op steam beschikbaar voor €13,99 en is dat lage bedrag zeker waard. Het spel is opgedeeld tussen missions en een survival mode. Heb jij het in je om een nieuwe beschaving op te zetten?

Seeds of Resilience vertelt het verhaal van een schipbreuk waaruit overlevenden stranden op onbewoonde eilanden. Aan jou de taak om deze overlevenden te helpen een nieuwe nederzetting op te zetten. Één van de kenmerken van de game is het turn based sytem. Je overlevenden beschikken per dag over een x aantal uur om te besteden aan handelingen. Als de uren op zijn dan eindig je je beurt. De dag gaat voorbij en geeft de wereld gelegenheid om events voorbij te laten komen. Ook heb je jaargetijden die voor bij komen zetten en dit heeft zeker invloed op je overleving. Je dient als speler zeker de seizoenen in de gaten te houden. Want in de winter zul je bijvoorbeeld geen eten vinden.

Plan efficiënt

Plannen is essentieel in Seeds of Resilience. Zoals we boven hebben aangegeven de seizoenen kunnen nogal verraderlijk zijn. Je overlevenden hebben twee basis behoeftes om goed te kunnen functioneren: een dak boven hun hoofd en eten. Voor beide basisbehoeftes heb je een voorraad nodig. Eten spreekt voor zich, echter in de winter is het eten heel erg schaars. Heb je dus niet genoeg voedsel ingeslagen, kan het zomaar zijn dat er overlevenden sterven. Ook een dak boven hun hoofd is van belang. Een voorraad bouw materialen voor een hutje kan geen enkele kwaad. Want eens in de zoveel tijd zal je last krijgen van natuurrampen. En deze rampen kunnen je gebouwen vernietigen en de behuizing van je volk wegnemen.
Gelukkig zie je in de tijdswiel redelijk op tijd wanneer er zich een natuurramp voordoet. Ook worden de seizoenen ruimschoots aangekondigd. Zolang je dit in de gate houdt en ernaar plant zal je ver in het spel komen.

Enige diepgang met Seeds of Resilience

Seeds of Resilience bied een kleine diepgang voor de spelers die zichzelf wat meer uitdaging gunnen. Naast de settings die je kan aanpassen voor de moeilijkheidsgraad heb je ook te maken met de verschillende individuen. Elke overlevende heeft namelijk zijn eigen zwakte en sterke punten. De sterke punten leggen de nadruk hun kunsten van overleven. De zwakte punten is een gebied waar je wat meer rekening mee moet houden. Enkele van de zwaktepunten heeft invloed op de uren die ze werken over dag. De één slaapt bijvoorbeeld luidruchtig waardoor die anderen uit hun slaap houdt. De andere is iets minder sociaal en slaapt slechter als die met andere een hut moet delen. Zo heb je een aantal extra opties om over na te denken tijdens je playthrough.

Qua graphics hoef je natuurlijk geen hoogstandje te verwachten. De game ziet eruit die 10 jaar geleden ook gemaakt had kunnen zijn. De design is vrij simpel en je ziet duidelijk terug dat de makers meer met de inhoud bezig zijn geweest dan met het uiterlijk van de game. Geef je meer om gameplay dan om graphics dan is deze game een prima keus voor je.

Seeds of Resilience is een interessante indie game met genoeg potentie. De game moet het echter wel hebben van de gameplay en niet van de graphics. De gameplay is wat uitdagender dan de gemiddelde survival game. Het bijhouden van de behoeftes en persoonlijkheden van je volk houden je continue op scherp. Met de seizoenswissel en de natuurrampen erbij kan het spel nog complexer worden om je volk te beschermen. Kortom de game biedt genoeg content aan voor het lage bedrag wat ze vragen. Seeds of Resilience is beschikbaar op Steam voor €13,99 en is nu in de aanbieding voor €11,19.

• Diepgang
  • Gameplay

• Indie Graphics