Review: Total War: Three Kingdoms (Records + Romance)

Total War: Three Kingdoms is dan eindelijk gereleased. Met deze nieuwe toevoeging aan de Total War series keren we naar het oude China. Ten tijde van de Han dynastie die overgaat naar de Jin dynastie. Van de al eerder uitgekomen strategy games(Anno 1800 en Tropico 6), kunnen we zegen dat Total War: Three Kingdoms het meest uitgebreide strategy game is van dit jaar. Maar komt dat de game ten goede? Dat lezen jullie vandaag in onze review.

Total War: Three Kingdoms kan je in wezen in twee delen splitsen. Het eerste deel en wellicht het bekendste gedeelte van Total War is het real time strategy gedeelte. Gevechten en belegeringen kan je real time uitvoeren. Tijdens z’on veldslag bestuur jij de verschillende troepen aan die in je leger zitten. In het andere gedeelte speel je een turn based strategy game. In elke beurt verplaatst je je legers en onderhoud je je factie. Aan het einde van de beurt volgen je tegenstanders met hun acties tot jij weer aan de beurt ben.
Creative Assembly heeft aan beide delen nieuwe elementen aan de game toegevoegd. Een van deze elementen is de keuze tussen Records of Romance Battles. In het volgende kopje gaan we daar dieper op in (we hebben uiteraard beide modi uitgetest). Maar ook in de turn based gedeelte zien we nieuwe elementen.  Agents en spies zijn nu onderdeel van de game. Doormiddel van een spie onder te brengen bij je tegenstanders, kan je de boel proberen te ontregelen. Dit tot eigen grote frustratie wanneer je er achter komt dat er een spie in jou factie zit. Op de map kun je nu ook in een hinderlaag lopen of zelf een hinderlaag opzetten. Dit kan je gebruiken om legers onverwacht aan te vallen waarbij je de verrassingseffect gebruikt om toe te slaan.

Total War: Three Kingdoms flink uitgebreid

Total War: Three Kingdoms is wellicht het uitgebreidste game uit de serie. In je factie scherm heb je vele menu’s die je kan doorlopen. Zo heb je een menu voor je legers, dorpen, factie, diplomacy en nog veel meer. We pakken de meest gebruikte menu’s voor deze review. In het menu van je legers kan je je legers beheren. Recruit verschillende eenheden die worden geleid door de generaals  van je leger. Nieuwe legers kunnen alleen gerecruit worden in een dorp. Dit vind je in het menu van je dorp. Daarin vind je ook de verschillende gebouwen die je kan bouwen. Elk gebouw heeft zo zijn eigen bonussen.
In je factie menu kan je naar gelang het spel, taken verdelen aan je factie leden. Dit zal je factie helpen groeien en je factie leden bezig houden en tevreden houden. Overigens zeer belangrijk, want een ontevreden factie lid kan zomaar jou verraden of zelfs in opstand komen. In de diplomacy menu onderhoud je de relaties met de andere facties om je heen. Smeed bondgenoten of plot een gezamelijk actie tegen een andere factie. Ook hierin moet je oppassen dat je acties je niet in je kont komen bijten.

Total War: Threekingdoms biedt in de factie scherm heel veel content in de menu’s, wellicht iets te veel. Door de vele menu’s raak je af en toe het overzicht kwijt. Daarnaast kan het een overweldigende gevoel geven. Het zal je echter flink wat uren kosten om de volledige potentie van al deze menu’s te benutten. Voor de doorgewinterde strategy gamer kan dit de uitdaging zijn die je zoekt in een strategy game. Echter denk ik dat deze game niet weggelegd is voor de beginnende strategy gamer.

Records of Romance?

In Total War: Three Kingdoms kan je nu kiezen uit twee verschillende manieren om je veldslagen te spelen. Je hebt Records en Romance. Aan het begin van je nieuwe Campaign kan je kiezen uit deze twee opties. Wanneer je je keuze hebt gemaakt, kan je deze niet meer omzetten tijdens je Campaign. Wil je de andere manier spelen zul je dus een nieuwe Campaign moeten starten. Het belangrijkste verschil tussen deze twee opties zijn de besturing van je generaals. In de Records mode zal je de veldslagen spelen zoals je die gewend bent. Je generaals heb een groep bodyguards om zich heen en trekt ten strijde als een unit.

De Romance mode is echter een heel ander verhaal. Je generaals zijn hun eigen eenheid in je leger. Je kan ze individueel besturen en beschikken over unieke vaardigheden die je kan gebruiken tijdens je veldslag. Daarnaast kan de tegenstander, of jijzelf, de ander generaals uitdagen voor een 1 op 1 gevecht. In dit gevecht zullen de andere soldaten de generaals negeren of toe kijken. Uitkomst van dit gevecht heeft invloed op het moraal van je leger en uiteraard je generaal. Dit gevecht brengt een extra laag aan de veldslagen. Een prima toevoeging aan de enig sinds lineaire veldslagen die je normaal gesproken uitvoert.

Verdict Total War: Three Kingdoms

Total War: Three Kingdoms is het uitgebreidste strategy game van dit jaar. In zowel de factie scherm als de veldslagen scherm vind je genoeg opties en menu’s om je factie te besturen. Voor de beginnende game kan dit overweldigend zijn. Door dat je zoveel kan doen, raak je wel is het overzicht kwijt. En om het maximale uit je spel te krijgen, ben je flink wat uren verder. Toevoeging van de Romance en Records modi aan de game biedt voor de veldslagen een leuke afwisseling. Ben je niet zo strategisch in de veldslagen kan je de Records mode spelen. Wil je wat meer diepgang in je veldslagen dan kies je voor de Romance modus. De 1 op 1 gevechten zien er bijzonder goed uit en zijn leuk om te volgen.
Ondanks de uitgebreide en soms wat complexe gameplay is Total War: Three Kingdoms een aanrader voor de meeste strategy gamers onder ons. Ben je een beginner op het gebied van strategy games, probeer dan niet te veel te focussen op de vele menu’s die deze game heeft. Leer het je zelf langzaam aan om een menu onder de knie te krijgen om dan vervolgens door te gaan naar de volgende menu. Total War: Three Kingdoms is te verkrijgen op steam voor €59,99.

Gespeeld op de PC in zowel de Records mode als Romance mode.
  • 8.5/10
    Verdict - 8.5/10