26 april 2024

Review: The Division 2

The Division 2 is Ubisoft’s nieuwste Open-World Looter Shooter die de draad oppakt waar de originele game is gestopt. Is dit een waardig vervolg voor de franchise, of missen we de wintermaanden uit New York?

Het is niet meer voor altijd kerstmis in The Division 2. We laten de ondergesneeuwde New York achter en nemen de benen naar Washington DC tijdens de zomer. De stad ligt volledig in handen van al het gespuis en het is onze taak om orde terug te brengen naar het land van de vrijheid. Ubisoft’s nieuwste Looter-Shooter neemt veel karakteristieke eigenschappen uit het eerste deel over, maar weet de meeste in veel maten te verbeteren. Alles lijkt wel aan het roer van de Division Agents, maar geheel zonder slag en stoot banen we niet onze wegen door de straten van Washington.
De Live-Service en de Looter Shooter franchise komen de laatste dagen niet heel positief in het daglicht. De genre wordt geplaagd met kritieken over de afwezigheid van content en de manier waarop dit soort games ontwikkeld worden. Als het aankomt op The Division 2 zijn al deze zorgen en kritieken niet geldig. Indien je je zorgen maakt over de hoeveelheid content die The Division 2 vanaf dag één aanbiedt, zonder DLC, zal ik deze zorgen voor je wegnemen.
The Division 2

Story klaar? Het spel kan beginnen!

De story in deze game zal je voor een uurtje of 40 bezighouden waarbij je nog mogelijkheden hebt tot verschillende die-missions en andere activiteiten. Zoals het overnemen van controleposten, zoeken van verzamelitems. Hier en daar zullen vijandelijke facties delen van de straat en of gebouwen bezetten om propaganda te verspreiden, gijzelaars te executeren of om voorraden te beschermen. Ook deze activiteiten dwarsbomen zal je XP en wat beloningen opleveren.
Terwijl je hier mee bezig bent zal je Division Agent in level stijgen en zal je steeds betere uitrusting vinden en speel je nieuwe skills vrij. Zodra je klaar bent met het verhaal en level 30 hebt bereikt begint de echte game pas. de Black Tusk, een vierde factie gaat zich bemoeien met de strijd en zal missiegebieden invallen. Deze missies heten nu “invaded missions”. In deze missies ga je opnieuw de plannetjes van de vijanden dwarsbomen, maar dit keer die van de Black Tusk. Deze factie is een stuk geavanceerder dan de rest en vijanden maken veelvoudig gebruik van hi-tech snufjes. Gelukkig heb je als Division Agent ook een aantal leuke snufjes om mee te spelen.
Nu je het maximale level hebt bereikt is het de kunst om steeds betere uitrusting te vinden om de zogenaamde endgame content burgemeester te maken. Deze endgame content zit gesloten achter een bepaalde ‘gearscore’. gearscore wordt toegekend aan je uitrusting en hoe hoger de score is, hoe krachtiger je bent. Om deel te kunnen nemen aan endgame content activiteiten moet je voldoen aan een bepaalde gearscore. Deze verbeter je door steeds betere uitrusting te vinden en aan te trekken.
The Division 2

Een ware uitdaging

The Dvision 2 neemt de cover-based mechanic enorm serieus in deze uitvoering. Zonder cover ben je binnen no-time dood en het is van belang dat je tactisch te werk gaat om je vijanden tijdens iedere encounter te overmeesteren. Daarbij is dit deel in de franchise een stuk uitdagender dan zijn voorganger. Er zijn verschillende vijandelijke aanvallen die er voor zorgen dat je moet blijven bewegen, terwijl je wel beschut blijft tegen vijandelijk vuur. Hierdoor ben je met iedere encounter aan het scannen voor de verschillende type vijanden zodat je bepaalde soorten kunt prioriteren. Zo zijn de projectiel werpers van de Outcasts super vervelend, maar zijn de techneuten met een RC auto bepakt met messen ook geen pretje.
De Hyena’s hebben vervelende vijanden die je komen bestormen met een knuppel en zijn er True Sons soldaten die in een vrij snel tempo proberen om je van achter te bereiken zodat je van geen kant volledig beschut bent tegen vijandelijk vuur.
De constante druk voegt een bepaalde sfeer toe aan de missies waardoor de game een stuk uitdagender aanvoelt.
DZ South Entrance

Schitterende wereld, maar dat kost ook wat

De wereld in The Division 2 ziet er werkelijk schitterend uit. Er zijn ontzettend veel kleine details in de wereld en in het algemeen ziet alles er super gelikt uit. Je bevind je in een post-apocalyptische wereld en dat merk je. Alles is vervallen, wildgroei en de straten zijn bezaaid met wrakken van auto’s. Overal zie je de markeringen van de verschillende facties en sommige gebieden zijn nog altijd afgesloten vanwege het virus. De wereld straalt verderf uit, maar ziet er kleurrijk en ontzettend mooi uit. Je kunt door glas heen schieten waardoor er steeds een stuk afbrokkelt waardoor je volledige autoruiten kunt wegschieten terwijl je vanuit cover op een vijand schiet.
Helaas heeft al deze schoonheid ook een keerzijde. We hebben het er al kort over gehad tijdens de beta, maar de texture pop-in is nog steeds aanwezig op de Playstation 4 (Pro). Het apparaatje begint enorm te zweten tijdens het spelen, maar de framerate blijft goed! Jammer genoeg kan het wel voorkomen dat je gebieden inloopt waar de wereld om je heen nog niet helemaal ingeladen is. Soms duurt dit ook even waardoor het even vrij ongemakkelijk aanvoelt.
Ook technisch lijkt er soms een probleem te schuilen waardoor je skills niet altijd even goed hun werk doen. Zo kan je een turret oproepen om je te ondersteunen, maar na een paar seconden verdwijnt het apparaatje en staat deze op cooldown voor 15 seconden. Soms werkt het wel, soms niet. Soms heeft je skill geen cooldown timer, maar staat deze wel op cooldown en resulteert het activeren van de skill in een staat waarbij je personage niets vast heeft en je even van wapen moet wisselen om het weer functioneel te krijgen. Het zijn kleine vervelende bugs, maar in het heetst van de strijd kan je deze kostbare seconden niet missen en levert het enkel frustratie op.
The Division 2

Dark Zone en endgame

De Dark Zone is een zeer interessant stukje content in The Division. In het eerste deel was het al een vermakelijke aanpak van PvP. In The Division 2 wordt deze focus van PvP iets afgenomen en zijn de Dark Zones in Washington zowel Pve als PvP. Er zijn verschillende punten die worden bewaakt door vijanden uit de verschillende facties, maar ook spelers die wel of niet het beste met je voor hebben.
Om alles zo eerlijk mogelijk te maken worden de Dark Zones genormaliseerd. Dit betekend dat alle gear gelijk wordt getrokken zodat een level 3 speler dezelfde schade kan toedienen en incasseren als een level 30 speler. De Dark Zones draaien volledig om skill in plaats van om gear. Dat geldt tenminste zo tot je een “Occupied” Dark Zone in loopt. Deze Dark Zone is niet genormaliseerd en hier speelt je gear dus wel een degelijke rol. Over het algemeen is de Dark Zone een stuk beter ingericht dan in het eerste deel. Je wordt niet meer vanzelf rogue als je op een andere speler schiet. Je zult rogue status handmatig moeten activeren voordat je andere spelers kunt aanvallen. Daarnaast zijn er nieuwe en creatieve manieren toegevoegd om om te gaan met je rogue status, iets wat The Division erg miste.
The Division 2 Dark Zone

World tiers

Zodra je ‘endgame’ hebt bereikt zal je betere gear moeten zoeken. Afhankelijk van je World Tier zal je sterkere gear vinden. World Tier 1 gaat tot gearscore 300, World Tier 2 tot gearscore 350 enzovoorts. Iedere Tier die je omhoog gaat brengt nieuwe uitdagingen mee en zal de bestaande strongholds in moeilijkheidsgraad verhogen zodat je je gearscore moet blijven opschalen.

The Division 2 zet een meer dan prima fundering voor een Live-Service Looter Shooter. Die de komende jaren voor nog veel gameplay zal zorgen door middel van raids en dergelijke. De content op dag van release is onvergelijkbaar met andere games in de genre. Daarmee is dit de enige looter shooter die vanaf dag 1 je geld waard is. Het verhaal duurt vrij lang en naast het verhaal is er genoeg te doen in Washington. Het verhaal is niet geheel denderend, maar de frictie tussen de factions en de daarop gebaseerde missies zijn interessant genoeg om te volgen.
Al met al borduurt The Division 2 verder op alle positieve punten uit het eerste deel. De negatieve punten zijn zo goed als allemaal onder de loep genomen en aangepast voor het tweede deel. Zo hebben we een veel grotere wereld met veel meer content dan we gewend zijn van het eerste deel.
De game kampt nog met een aantal technische mankementen op dit moment die in verloop van tijd eruit gestreken worden. Gelukkig is het eenvoudig om na een sporadische crash je vrienden terug te joinen in de missie zonder progression te verliezen. Ook dit is iets waar veel games nog iets van kunnen opsteken.
Dat gezegd te hebben is The Division 2 de eerste live-service looter shooter die het vanaf dag één al helemaal waard is. Alle aankomende DLC zal gratis ter beschikking worden gesteld. Waarbij Season Pass eigenaren 7 dagen eerder toegang krijgen tot de nieuwe content.

• Heel veel content
  • Heel veel loot
  • Dag één endgame