Preview: The Division 2 – A texture has gone rogue

The Division 2 verschijnt volgende maand, maar afgelopen weekend konden veel spelers al aan de slag met de Private Beta. De Beta voor deze game was zeer interessant en geeft over het algemeen een meer dan prima beeld over de verwachtingen voor volgende maand.

Dat gezegd te hebben zijn de verwachtingen na het spelen van de Beta een beetje wisselvallig. Het is overduidelijk dat The Division 2 in veel aspecten is verbeterd ten opzichte van eerste deel, maar is ook nog wat werk nodig voordat deze game een volledige release ziet.
Om te beginnen is dit een van de meest uitgebreide Beta’s die we ooit hebben gezien. De Beta bevatte zo’n 3 blocks van Washington, waarvan één block de Dark Zone was. In de andere 2 blocks kon je je main en side missies doen. Naast de missies en je basissen zijn er heel veel andere activiteiten die je kunt doen in de wereld. Het oprollen van lokale bezettingen, uitzendtorens overnemen, verzamelobjecten zoeken en nog veel meer. The Division 2 heeft veel meer te doen in de open wereld en dit is een kritiek uit deel 1 die sterk is aangepakt. De wereld voelt levendiger en er is over het algemeen veel meer om te doen en te beleven.
The Division 2

Loot for days

Tijdens het spelen van de Beta is er één ding heel duidelijk geworden en dat is dat je een grote rugzak nodig hebt. Je zal een heel veel loot vinden variërend van wapens, armour, maar ook crafting items en supplies voor veroverde uitkijkposten. Deze uitkijkposten kunnen vervolgens bepaalde items of blauwdrukken ontgrendelen zodra je ze voorziet van bepaalde benodigdheden. Niet alleen is er meer te doen in de game, maar je wordt ook gestimuleerd om meer te doen door het vrijspelen van bijvoorbeeld nieuwe snufjes voor op je wapens.
Deze snufjes werken in het tweede deel ook anders dan we gewend zijn. Het vrijspelen van een bepaalde attachments zal er voor zorgen dat je deze kunt toepassen op elk wapen die geschikt is voor de attachment. Daarnaast hebben alle attachments voordelen, maar ook nadelen. Dit is iets waar ik helemaal geen fan van ben aangezien de tegengewichten vaak te zwaar wegen om te overwegen voor algemeen gebruik. Dat is een groot probleem in The Division 2 door de variatie in vijanden en omgevingen. Zo is er een attachment die er voor zorgt dat je wapen 10% meer kans heeft op een critical hit, maar vervolgens 10% minder schade doet tegen elite vijanden.
Door middel van dit systeem zal je diversiteit creëren, maar aan de andere kant dwing je bepaalde wapens af te stellen voor bepaalde situaties en zie ik de kans groot in dat je tijdens een endgame missie op hoge moeilijkheidsgraad voortdurend aan het jongleren bent met wapens door de bepaalde bonussen die het meest geschikt zijn voor de betreffende situatie. Over het algemeen ben ik meer fan van een systeem waarbij een scope enkel voordelen met zich mee brengt. Dit zorgt er vervolgens voor dat je een bepaalde scope uitkiest die bij je persoonlijke voorkeur past in plaats van een scope die voor deze situatie heel handig is, maar niet bij de volgende.

Werk aan de winkel

The Division 2 ziet er heel erg mooi uit op de Playstation 4 Pro, tenminste zodra alle details zijn ingeladen. Op dit moment is er een extreme texture pop-in aanwezig op de Playstation 4 Pro. Ten eerste loop je hierdoor 7 van de 10 keer door een straat heen waarbij alles nog volledig ingeladen moet worden en dit ziet er echt niet uit. In missie gebieden, heb je hier geen last van. Dit is ook  waar The Division 2 het meest tot zijn recht komt. De missie gebieden zien er heel erg gelikt uit, maar zodra je de buitenwereld gaat ontdekken wordt het al heel snel ongemakkelijk door de textures die voortdurend ingeladen moeten worden.
Ook waren er nog een aantal vreemde bugs aanwezig. Tijdens de endgame mission waren de deuren aan het begin van de missie gesloten voor mijn teamgenoot. Mijn andere teamgenoot en ik konden er gewoon door heen lopen, maar hij niet. Vijanden kwamen gewoon door de deuren heen en schoten ook door de deuropening op ons. Hij kon de vijanden niet zien, en ook niet raken omdat de deuren gesloten waren voor hem. Heel vreemd, maar true story.

Deur
Dat ziet er dan zo uit.
Daarnaast zijn we regelmatig uit de missie gebonjourd door een crash. Tijdens de endgame mission op “hard” kregen we net voor het laatste gevecht een Delta-03 error. Jammer dan, begin maar overnieuw.

Tot zo ver

The Division 2 is meer van The Division. Dit is niet per se slecht. Als je The Division een toffe game vond dan zal deel 2 goed in hetzelfde straatje vallen. Indien het eerste deel al niet jouw game was zal deel 2 hier waarschijnlijk geen verandering in brengen. Er is aan de andere kant enorm veel te doen in het tweede deel. We hebben nog niet gesproken over de Dark Zone, waar de hele game op een andere manier gespeeld zal worden. In onze volledige review volgende maand zullen we overal uitgebreid op in gaan. In ieder geval zal The Division 2 zorgen voor veel meer content dan je gewend bent van het eerste deel en een compleet nieuwe vijandelijke faction zodra je endgame bereikt.
Na het spelen van de Beta zijn we erg benieuwd naar de volledige game, vooral na het spelen van de endgame missie met de specialists. Het is geen geheim dat er nog een aantal dingen gepolijst moeten worden voordat de game verschijnt volgende maand. Indien dit netjes wordt opgelost en we niet tijdens een missie naar het hoofdmenu worden gestuurd zal The Division 2 voor een hoop uurtjes gameplay zorgen.
Ben jij aan de slag geweest met de Private Beta?