Review: Monopoly Fortnite

Monopoly is een van de meest populaire bordspellen ter wereld. Fortnite is een, als niet de meest, populaire game op de Playstation 4, Xbox One, Switch, PC of mobiel. Match made in heaven dus? Laten we een kijkje nemen naar een gloednieuw spel: Monopoly Fortnite.

Vandaag even iets heel anders! In plaats van een traditionele videogame review, gaan we ditmaal een bordspel onder de loep nemen. Monopoly op zich is inmiddels al bijna 100 jaar oud. Het werd in in 1935 voor het eerst op de markt gebracht en toen al was het spel een wereldwijd succes. Vandaag de dag in 2019 zijn er ongelofelijk veel verschillende versies en edities van Monopoly verkrijgbaar. De originele Monopoly kent meerdere varianten, zoals de pinpas editie.
Niet alleen kleine tweaks worden aangebracht aan de originele game, maar ook de volledige game wordt aangepast aan bepaalde thema’s of videospellen. Zo hebben we vandaag de dag al bekende games en onderwerpen zien terugkomen in Monopoly. Pokémon, World of Warcraft, The Legend of Zelda, Mario Kart, Nintendo, Game of Thrones en nog veel en veel meer. Een nieuwe toevoeging aan deze al grote selectie aan Monopoly spellen is Fortnite.

Fortnite het bordspel

Kijkend naar Monopoly Fortnite is het razend populaire spel van de Parker broeders slechts nog maar iets meer dan een merknaam. De game heeft namelijk niet heel veel meer weg van het originele idee van Monopoly. De layout van het bord is ongeveer gelijk. De zogenaamde kanskaarten zitten in het spel als “loot chest” kaarten en de algemene fonds kaarten zijn getransformeerd tot storm kaarten. Geld is vervangen door levenspunten en vrij parkeren heeft geen enkele functie meer in de Fortnite versie. De gevangenis werkt nog ongeveer hetzelfde als voorheen. Je kunt met levenspunten betalen om direct de gevangenis uit te stappen. Je kunt ook een gokje wagen door 6 te gooien, dan mag je ook de gevangenis uit. Net als in Fortnite heb je keuze uit vele skins om als personage te kiezen. In totaal kan je uit 27 verschillende personages kiezen, die helaas allemaal uit karton bestaan en dus niet heel erg stevig zijn.
Monopoly personages
Veel bekende locaties uit de game kan je terugvinden op het speelveld en zodra je op een locatie beland, mag je deze gratis claimen. Dit geldt voor alle locaties die nog niet toegeëigend zijn, of zijn bezet door de storm. Indien je een straatje hebt krijg je 2 levenspunten terug zodra je op je eigen straatje beland. Andere spelers betalen het aantal levenspunten aan de bank zodra zij op een locatie terechtkomen van andere spelers of van de storm.
Het spel zal in het begin langzaam opstarten, maar kent al snel een wending waarna alles enorm snel zal gaan. Zodra de storm locaties begint op te slokken en andere spelers sterker worden zal de game in een rap tempo gespeeld worden. Ongeveer ben je zo’n 20 tot 30 minuten zoet met één ronde, afhankelijk van het aantal spelers.

Sneller dan de storm

Net als bij veel bordspellen hangt het een beetje af van geluk of je wint of niet, maar in deze game zitten ook wat strategische elementen verwerkt. Er zijn namelijk twee dobbelstenen in deze editie. Eén dobbelsteen om stappen te zetten zoals we gewend zijn en één actie dobbelsteen. Met deze actie dobbelsteen kan je verschillende acties verrichten die je ook in Fortnite kunt verrichten. De dobbelsteen heeft verschillende icoontjes met verschillende effecten:

• Bandage – Je krijgt 2 levenspunten terug.
  • Boogie bomb – Alle andere spelers verliezen één levenspunt.
  • Baksteen – Je mag een muur bouwen.
  • Vizier – Je mag op iemand, of op een muur schieten in jouw gezichtsveld. De beschoten speler verliest één levenspunt.

De bakstenen muur mag je plaatsen in de linie waarin jij je bevind en deze kan je gebruiken om jezelf te beschermen, of om andere spelers te dwarsbomen. Spelers kunnen de muur namelijk niet passeren, maar stoppen altijd op de tegel waar de muur staat, ook al hebben ze meer stappen gegooid. Eenmaal op de plaats van de muur, brokkelt deze af en is het veld weer open. Zodra je iemand in het vizier hebt, maar er staat een muur voor, kan je niet op deze speler schieten, maar schiet je de muur kapot.
Vooral later in het spel zal deze muur voor strategische zetten heel nuttig zijn. Door loot-chest kaarten kan je jezelf namelijk sterker maken voor één keer, of zelfs voor het hele spel. Zo kan je items vinden waardoor je later in het spel iemand met gemak in één schot kan uitschakelen. Ook zijn er items te vinden die er voor zorgen dat je je maximaal aantal levenspunten terugkrijgt (maximaal 15), ongeacht van hoeveel levenspunten je op dit moment hebt.
De storm zal net als in Fortnite steeds meer plaatsen in de map bedekken. In Monopoly Fortnite zal de storm in ieder geval iedere keer zodra iemand Start passeert een nieuwe tegel bezetten. Tijdens het spelen zijn er verschillende voorwaarden waardoor de storm nog meer plaatsen kan overnemen. Ook dit gaat uiteindelijk in een rap tempo!
Monopoly Fortnite

Spannend tot de laatste minuut

We kennen de spanning uit Fortnite allemaal! Voor deze Monopoly versie geldt dit niet anders. De spanning blijft intens tot de laatste speler overblijft mede dankzij de sterke items, de storm en de dobbelstenen waar alle spelers afhankelijk van zijn. Op de laatste minuten kunnen er nog zeer interessante wendingen zijn. Zo hebben we een game meegemaakt waarin de speler met de minste levenspunten, zonder items wist te overleven van een speler met nog 12 levenspunten en items die voor minimaal 8 punten schade toe diende. Het strategisch plaatsen van muren heeft hier zeker aandelen in gehad.
loot

Op eerste oog lijkt Monopoly Fortnite vrij weinig op het traditionele bordspel. Alhoewel dit grotendeels waar is, zal de game niet heel erg nieuw aanvoelen en is het na een kleine uitleg duidelijk wat de bedoeling is. Het spel blijft net als Monopoly ontzettend spannend tot de laatste minuten. Het gooien van de juiste ogen is hierbij zeer cruciaal, net als bij het traditionele spel waarbij je hoopt niet op de Kalverstraat te landen, waar een hotel op staat. Dit bordspel zal zeker een mooie toevoeging zijn voor ouders met kinderen die erg van Fortnite houden. Let daar bij wel op dat het bordspel volledig in het Engels is. Op de doos staat 13+, maar we weten allemaal dat daarmee de gemiddelde leeftijd van de Fortnite speler overschreden is.
Dat gezegd te hebben… Where we dropping boys?