Review: Ride 3 – Forza voor tweewielers?

Één ding is duidelijk, Ride 3 streeft ernaar de Forza van de tweewieler racegames te zijn. Dat hoeft geen slecht streven te zijn, mits het juist wordt uitgevoerd. Is de ontwikkelaar, Milestone, hierin geslaagd?

Milestone heeft al een lange geschiedenis met on- en offroad racing games, zowel voor auto als motorfiets. Hun eerste game zullen onze oudere lezers wellicht nog wel herinneren, Screamer uit 1995. Een van de eerste 3D racing games. Sindsdien maken ze zowel auto- als motorracers. In dat laatste genre maken ze games met zowel de Superbike World Championship als de Moto GP licenties. Moto GP kunnen we zien als de Formule 1 voor motoren. Superbike draait veelal om straatmotoren die zijn aangepast voor het circuit. Na 2012 werd Superbike losgelaten en begonnen ze met hun eigen serie: Ride
Vanaf het eerste moment is het al duidelijk dat Ride 3 de Forza van tweewielers moet zijn. Dit is duidelijk zichtbaar in zaken zoals de menu’s en customization van de rijder, alsmede het kopen en upgraden van de ruim 230 motoren. In deze selectie zien we naast superbikes ook klassieke en offroad motoren in meerdere categorieën. Wat betreft racebanen is er ook genoeg keuze. Belangrijkste zijn uiteraard de GP en Supermoto circuits. Daarnaast zien we stratencircuits, open-road, off-road, en scenic tracks die vooral om sfeer en uitzicht draaien. De keuze is dus ruim voldoende.
ride 3

Forza Motorsport

Wat dat betreft zit het allemaal wel snor. Alleen de afwerking heeft flink wat ruwe randjes. Waar de keuze uit helmen en outfits ontzettend groot is, heb je heel weinig opties bij het maken van de rijder zelf. Het kopen van een motor in de dealership, is een saaie aangelegenheid. Je ziet wat stats van de motor en wat het kost. Er is echter geen mooie presentatie, slechts een fotootje van de zijkant van de motor. Waar ze wel de moeite nemen om een prachtige ’thuisbasis’ te maken. Dan had ik liever een mooie, 360 graden te bekijken render van de motor gehad. Bij het tunen kan dit wel, dus ik vind het een vreemde keuze. De game heeft een dus moderne voordeur, maar een ouderwetse inrichting.
Ook de career mode laat duidelijk leentje-buur zien. Deze is per trede verdeeld over een aantal disciplines. In die disciplines kun je punten scoren om de finale hiervan vrij te spelen. Hiervoor hoef je dus niet alle disciplines te spelen, maar wel voldoende om je niet in je comfortzone te laten blijven. Als je vervolgens de finale hebt gespeeld, mag je door naar de volgende trede. Dit zorgt er dus voor dat je alles ziet wat Ride 3 te bieden heeft. Helaas verloopt je progressie wat moeizaam en valt de variatie op korte termijn ietwat tegen.
Ook afgekeken is de rewind functie. In tegenstelling tot de andere punten, is deze zelfs beter geïmplementeerd in Ride 3 dan in Forza. Je kan zelf het precieze moment kiezen te waar je terugspoelt, in plaats van stappen van een vastgestelde duur. Ook kom je er vertraagd weer uit, zodat je tijd hebt om je snelheid veilig op te pakken. Een foto-modus is ook geïmplementeerd, met ook erg veel opties om mee te spelen. Ik ben er echter nog steeds niet uit hoe ik de foto daadwerkelijk neem! Positief is de extra informatie die je tijdens races kan zien, zoals gedetailleerde motor informatie of de namen van de bochten.
ride 3

Uiteindelijk gaat het om het racen. Na net zo’n honderd uur Forza Horizon 4 achter de rug te hebben is weer overschakelen naar een tweewieler wat pittig. Bochten moeten heel anders aangesneden worden. Waar wijde bochten snel zijn in auto racegames, zijn ze hier noodzakelijk. Zeker met een bochten combinatie, waar je tijd nodig hebt om de motor de andere kant op te laten leunen. Het is zeker niet mijn eerste motor game, maar wel de eerste sinds Moto Racer 4. En Moto Racer staat nou niet echt bekend als simulatie.
Gelukkig is er de ‘School of Speed’, en kan ik lekker even klussen aan mijn skills. Helaas krijg je geen les, maar zijn het enkele challenges. Haal de finish binnen de tijd, zonder te vallen of de track te verlaten. Gemiste kans om gamers daadwerkelijk goed in te leiden. Zeker gamers die nieuw zijn in het motor genre.
Motoren vragen een totaal andere finesse dan auto’s. Motorrijders zullen dit ook kunnen beamen. Deze finesse komt goed naar voren. Heb je na wat oefenen het motorrijden onder de knie, dan is het wel heerlijk om te rijden. En heb je even genoeg van de races, dan is het ook heerlijk om even te cruisen op de speciale ‘circuits’. Tevens kun je heel wat uren verliezen in het afstellen van de verschillende motoren en de resultaten hiervan uitproberen.

Detail

Er zijn twee dingen die zeker verbeterd kunnen worden. Ten eerste het twitchy gedrag van kleine correcties. In Ride 3 zie je dat kleine correcties, vooral naar verschillende kanten, niet vloeiend genoeg in het leunen vertaald worden. Na elke correctie stop je heel abrupt in je beweging. Het heeft niet veel invloed op de gameplay zelf, maar ik merk dat ik hierdoor wel dat ik de neiging had om nogmaals te corrigeren.
Als tweede is het vallen een beetje onbetrouwbaar. De ene keer raak je met 200km/u zijdelings een muur of achter tegen een andere rijder en is er niets aan de hand. Een andere keer rijd je tegen een pionnetje of net een beetje scheef langs een curbstone, en ga je op je muil. Ondanks dat zien de curbstones er erg vlak uit, en hebben verder weinig invloed op het rijgedrag. Een rare tegenstrijdigheid. Als je valt vlieg je ook als een ragdoll in het rond. De techniek zou toch al daar moeten zijn om een motorrijder realistischer te laten vallen.
Uiteindelijk moet je natuurlijk niet op je snufferd gaan, maar deze punten zorgen er wel voor dat je de rewind vaker moet gebruiken dan wenselijk.
ride 3

Presentatie

Geluid bij motor games lijkt een moeilijk punt voor ontwikkelaars. Motoren klinken uiteraard altijd scheller dan een ronkende V8. Maar door het gebrek aan punch klinkt het weer tè schel. Wel past het geluid zich goed aan de camerastand die je gekozen hebt en wordt het gedempt als je de view vanuit je helm kiest. Surround geeft een goede weergave van voor naar achter, maar niet van links naar rechts. Met geluid kun je dus wel bepalen of een rijder achter je zit, maar niet aan welke kant.
De motoren zien er goed en gedetailleerd uit. Asfalt is mooi gedetailleerd en geloofwaardig, en bij regen ziet het er ook prachtig uit. Alles op het rijdbare deel van de circuits ziet er erg netjes uit. Ga je echter naast het circuit kijken, dan doet Ride 3 helaas te kort. Circuits hebben weinig aankleding en voelen hierdoor leeg aan. Soms lijken de circuits hierdoor redelijk op elkaar. Stratencircuits zijn een stuk beter uit elkaar te houden door de scenery. Helaas zien deze er statisch en bijzonder onaangekleed uit. Het is geen dealbreaker, maar wederom doet dit de ervaring weer wat zeer. Overal is de game grafisch zeer acceptabel, maar blinkt ook zeker niet uit.
ride 3

Milestone zit op de goede weg met Ride 3, maar hebben nog een stukje te gaan. In het begin was het lastig om weer in de tweewieler mindset te komen, maar dit kwam na een beetje oefening wel weer terug. Een gemiste kans is het gemis van extra ‘kleur’ in de vorm van losse spelletjes en challenges. Hun pareltje van Superbike 2001 wil ik nog niet geëvenaard noemen, maar er is genoeg vooruitgang te zien. Uiteindelijk is het wel een zeer vermakelijke game en raad ik hem aan voor iedereen die een zwak heeft voor motoren.

• Gameplay voelt goed
  • Veel keuze in motoren en circuits
  • Goede upgrade en tuning opties

• Grafische aankleding had beter gekund
    • Forza leentje-buur komt niet goed uit de verf

Ride 3 is nu te koop voor Xbox One, PlayStation 4 en PC, en is Xbox One X en PlayStation 4 Pro enhanced.

Gespeeld op Xbox One X
  • 8/10
    Gameplay - 8/10
  • 7/10
    Presentatie - 7/10
7.5/10

Lars jj

Gamer in hart en nieren sinds 1991. Het begon met een NES maar twee jaar later kwam ik in aanraking met PC. Vanaf dat moment is dit ook mijn platform of choice. De afgelopen jaren ben ik wel weer steeds vaker op de bank te vinden met een Xbox controller in mijn handen. Command & Conquer, Forza, Half Life en Metal Gear zijn mijn favoriete franchises.

Bekijk alle berichten van Lars jj →