Review: Pokemon Let's Go Eevee & Pikachu

Een re-visit naar Pokemon Yellow, iets wat we nooit dachten nodig te hebben, tot de game eindelijk uitkwam! Brengt Pokemon Let’s Go genoeg om niet alleen nieuw publiek, maar ook de veteraan te trekken? Lees het in onze review!

Let’s Go is niet alleen een re-make, het is een bezoek naar nostalgisch diamant. Pokemon Yellow is één van de beste, als al niet de beste uit zijn franchise. Wat vroeger een schermpje met pixels weergaf, komt nu terug in 3D op de Nintendo Switch. Op Reddit, YouTube en Facebook was veel kritiek te vinden, mensen wilden geen re-make, mensen wilden geen ‘makkelijke’ Pokemon, mensen wilden een nieuwe gen die de fakkel van Ultra Sun en Moon overneemt. Naar mate de game dichterbij kwam, naarmate er meer video’s kwamen en naarmate mensen gingen relativeren, leek het idee van dit bezoekje naar het verleden ineens een stuk minder teleurstellend. Mensen gingen hoop krijgen, hype creëren maar waren alsnog bang voor de moeilijkheidsgraad van de game. Maar hoe zit dit nu allemaal? Wij gaan de game voor jullie stukje voor stukje doornemen en geloof me, jullie zullen verrast zijn over hoe erg wij deze game nodig hadden!

Pallet Town

Dit dorpje linksonder in de vrij grote map is waar jouw avontuur begint. Jij zal samen met de welbekende gereviseerde rivaal samen een avontuur starten met beiden één doel; Kampioen worden! Normaliter zou je starten met één van de vier starters, Charmander, Bulbasaur, Squirtle of Pikachu. Dit maal zijn er twee opties, Pikachu en Eevee. Wat één van de grootste veranderingen is, is dat je jouw starter-buddy ook echt gaat behandelen als je persoonlijke huisdier. Je kan ze voeren, aaien, kleden en nog veel meer! Ze zullen ook beiden een perfecte IV hebben. Pika zal op je schouder zitten tijdens jouw reis, terwijl Eevee een voorkeur heeft om op je hoofd te gaan staan. De interactie met jouw beste vriendje is voor kinderen vooral één van de leukste toevoegingen, maar ook de veteranen zullen vast wel een goed gevoel krijgen tijdens het bonden met hun buddy. Er zijn genoeg outfits te verzamelen voor jou en de twee mogelijke starters. Het verkrijgen van de andere starters is trouwens vrij makkelijk!
Het verhaal in Pokemon Yellow is altijd een leuke geweest om te volgen, het komt namelijk vrij goed overheen met de anime-show die iedereen vroeger op de televisie keek. Let’s Go heeft één groot voordeel, en dat is 3D. Het verhaal kan veel beter over worden gebracht dan ooit tevoren, en dat doet het ook. Cinematics raken het publiek, jong of oud, een heel stuk beter dan tevoren. Vooral in Lavender Town, dit is waar ik echt merkte wat voor een impact de 3D heeft op het overbrengen van een tijdloos verhaal. Het verhaal blijft in de grote lijnen vrijwel hetzelfde, maar het zijn de kleine, extra details die het verschil echt maken. Dan heb ik het over die cinematics, bepaalde interacties, nieuwe NPCs en dialogen die lichtelijk aangepast zijn om te passen in dit tijdstip.
Let's Go Eevee
Tuurlijk, je moet nog steeds acht badges halen en de Elite Four verslaan, maar dat voelt niet als het enige grote doel. Door alle toevoegingen als een GO-Park, versie-exclusieve Pokemon en nog een aantal features word de game een stuk minder lineair dan vroeger. Ook de turn-based combat is natuurlijk niet veranderd, maar met de nieuwe effecten zorgt het voor een toffer-uitziend gevecht. Op het aspect van gameplay, is de game er meer en deels beter op geworden. Maar, not all is well.
Het vangen van Pokemon is namelijk niet zo tof als het lijkt. Het niet hoeven te vechten is geweldig, dit bespaard een boel verveling die ik in de originele Yellow wel opmerkte. Het swingen met je joy-con is ook supertof, maar helaas werkt dit het grootste deel van de tijd niet zoals je zou hopen. Het gooien naar links of rechts werkt, bij mij in ieder geval, meer en deels van de tijd niet zoals ik zou willen. Ook het gooien in handheld mode voelt heel trillerig en onstabiel. Verder is het idee erachter heel tof, helaas laat de executie op vlakken liggen.

Let's Go Pika Sky Dash
Vroeger heette het Fly, nu is het Sky Dash!

Eindelijk op de Switch

Het feit dat er eindelijk een Pokemon game is op de Nintendo Switch, is al een een mooi feit om te hebben. Vooral wetende dat de developers deze titels gebruiken als een instap voor nieuwe spelers, voorbereidende op de nieuwe generatie RPG die volgend jaar uit zal komen, rond dezelfde tijd als Let’s Go. De game ziet er redelijk mooi uit, met op bepaalde momenten wat minder goed uitziende stukjes, maar dit komt vooral omdat het een re-visit is. De game loopt fantastisch en ik had bijna niet tot nooit last van frame drops. Dit op beiden handheld en in docked mode. Het samen kunnen spelen op één Switch werkt op zichzelf leuk, alleen hadden ze hier veel meer uit kunnen halen. Het gemis van Wonder Trade is jammer, maar deze zal volgend jaar in de nieuwe generatie vast en zeker terugkomen.
Ook kan je Pokemon achter je aan laten lopen en zelfs berijden! Er is niks cooler dan op Onix rijden en bijna met je personage buiten de map te zitten omdat Onix zo lang is. Zo zijn er meerdere beestjes om op te rijden, ieder met een eigen en unieke animatie. Bij Snorlax ga je bijvoorbeeld aan zijn buik hangen. Op Charizard of Dragonite kun je vliegen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het feit dat de grind een stuk minder is zorgt voor een meer soepele doorloop van omstandigheden en het vangen van legendarische vogels of Mewtwo is een toffe ervaring om te herleven.
Let's Go Pika Pika

Moeilijkheid en GO-Park

Het feit dat je jouw Pokemon Box nu ten alle tijden bij je hebt zorgt ook voor het makkelijker levelen van specifieke vriendjes en zo kan je ten aller tijden je party aanpassen. De moeilijkheidsgraad was ook en dingetje en in het begin leek deze inderdaad erg makkelijk, vooral als je Eevee of Pikachu op de eerste plek in je party hebt zitten. Naar mate je door de game aan het blazen was, kwam de uitdaging ook steeds meer om de hoek kijken, ineens was het niet meer zo simpel om bepaalde trainers of Team Rocket leden te verslaan. Het is nooit zover gekomen dat ik echt alle Pokemon verslagen had, maar er zijn wel momenten geweest dat dit vrij dichtbij kwam. Dit was dan ook omdat ik Eevee niet altijd aan het front wilde laten.
In het GO-Park kan je spelletjes doen met jouw Pokemon, maar ook connectie maken tussen jouw Let’s Go en de mobiele Go app. Zo kan je gen 1 beestjes overzetten naar jouw GO-Park. Deze kan je vervolgens vangen en meenemen op reis. Dit is een superleuke toevoeging die je wel helaas aan de wat latere kant van de game ontdekt.

Let’s Go is een titel voor nieuw en veteraan, voor jong en oud, om alleen te spelen of samen. Natuurlijk komt de game met zijn minpuntjes, maar er is niks leuker dan in de trein met je klasgenootje even de Switch eruit te hoppen en met zijn tweeën het tuig van Team Rocket op de flikker te geven. Al met al is deze game het zeker waard, maar velen zullen helaas toch wachten op de achtste generatie die volgend jaar verschijnt. Tot die tijd zal ik lekker genieten van meerdere playthroughs op Let’s Go.
Pokemon Let’s Go is nu verkrijgbaar voor de Nintendo Switch!

• Net als vroeger
  • Maar dan beter