Review: Déraciné – Verleden Reality

Déraciné is de nieuwste toevoeging aan de Playstation VR bibliotheek. Het daarnaast ook nog eens de nieuwste titel van From Software, de bekende ontwikkelaars van Dark Souls en Bloodborne. Déraciné is echter een heel ander soort game dan je gewend bent van deze ontwikkelaar.

From Software’s VR titel speelt zich af in een groot landhuis dat dient als een soort weeshuis. Er zijn een aantal kinderen in dit weeshuis en alles is een beetje vaag. De tijd staat voortdurend stil en alleen jij kan door verschillende interacties de tijd even verder laten lopen. Je speelt een soort geest waarbij je de mogelijkheid hebt om met verleden herinneringen te communiceren. Deze herinneringen vertellen je dan wat er op dat moment gebeurde of wat er door het hoofd ging van de persoon wiens herinnering je hebt geactiveerd.
Niet alleen herinneringen, maar ook interactie met objecten is mogelijk in deze game en deze zullen stuk voor stuk dienen als een puzzelstukje voor de hele grote puzzel je op aan het lossen bent in Déraciné. De herinneringen dienen over het algemeen meer als een hint of dingen waar je over moet nadenken, of geven je een beter beeld van de situatie.
Deracine

Een beetje vaag

De hele game blijft gedurende de vrij korte playthrough enorm vaag en zal pas tegen het einde verklappen wat de clue is. Ik zal deze niet verklappen en daarom blijf ik ook lekker vaag. Alsof het verhaal op zich nog niet vaag genoeg is. Tegen het einde zie je pas in wat er gaande is, maar dat is van de ene kant niet zo heel erg. Waarom dat niet zo erg is, moet je maar even voor je zelf ervaren.
De game duurt niet heel erg lang, maar wordt vooral uitgerekt door momenten waarop je geen flauw benul hebt wat er van je verwacht wordt. In iedere chapter is je eerste doel om een grip te krijgen op de situatie. Vervolgens beging het puzzelen en is het meestal zo dat je observaties zorgen voor een goed idee wat de bedoeling is. Indien dit niet zo is, heb je niet genoeg geobserveerd, en moet je observeren tijdens het puzzelen.
De puzzels zijn echter niet heel gemakkelijk. Alhoewel een goede observatie het halve werk is, zijn er momenten waarop je even verder moet kijken dan je neus lang is. Je hebt een inventory met een aantal plaatsen. Je zult items looten die dienen als puzzelstukjes, maar je zal items tegenkomen die minder nut hebben. Gelukkig zal je niet hoeven te jongleren met deze items. Je zult zelden in een situatie terecht komen waarop je te weinig ruimte hebt. Raap dus vooral alles op en wat overbodig is verdwijnt toch weer zodra je het volgende hoofdstuk instapt.
Deracine

Griezelig, maar vriendelijk

De game heeft over het algemeen een vrij griezelige setting alhoewel er werkelijk niets engs aan in. Je zal geen last hebben van jump-scares, vreemde monsters of klopgeesten. Jij bent als het waren een soort van fee en dan heb ik het niet over die blije feetjes uit Disney films. Nee, Feeën in Déraciné zijn een soort van magische gedaantes die verschillende bronnen van bestaan kunnen hebben, met minder glitter en glamour. Wederom blijf ik enorm vaag omdat ik absoluut niet te veel willen prijsgeven. Er zijn echter goede, maar ook minder goede feeën en gelukkig ben jij aan de kant van de goede feeën in deze game.
Er zijn twee speciale krachten die je beschikt, nou ja, eigenlijk drie. Aan de ene kant kan jij leven nemen, en geven. Om leven te geven moet je eerst een soortgelijk leven nemen. Een levende plant of bloem kan jij opnemen, om een dode plant of bloem tot leven te wekken. Een leven van een dier kan je gebruiken om een dood dier tot leven te wekken, maar je kunt geen dode bloem tot leven wekken met het leven van een dier.
deracine
Je andere superkracht is tijdreizen. Hierbij is het belangrijk om te weten dat de game volledig lineair is. Je kunt pas na een volgende tijd reizen als je het hoofdstuk hebt gehaald. Het resultaat hiervan is, is dat de game heel langzaam opbouwt en pas heel laat, laat zien wat er werkelijk aan de hand is. Indien je vrij kon reizen door de tijd om puzzels op te lossen en het hele verhaal compleet te maken, zou de game een stuk uitdagender en langer zijn. Uiteraard zou dit niet geheel passen in het huidige verhaal en zouden er wat aanpassingen gemaakt moeten worden. Toch denk ik dat dit beter had uitgepakt dan de manier waarop de game zich nu afspeelt, namelijk in opvolgende hoofdstukken. Je gaat af en toe wel terug naar een eerder punt, maar wederom is dit pas tegen het einde van de game.
Je derde superkracht is dat je bang bent voor katten.
deracine

Déraciné is een ontzettend vreemde VR game en wellicht niet de titel voor iedereen. Indien je van mysterieuze puzzle games houdt met een grimmige sfeer is dit je ding. Indien dit niet het geval is, zal Déraciné je waarschijnlijk vrij koud laten. De game is sterk verhaal gedreven dus ook als dit niet jouw straatje is, maak je handen er niet aan vuil. Indien de vaagheid je interesse wekt, ga dan vooral zo snel mogelijk aan de slag met Déraciné voor een aantal mooie, vage uurtjes.
From Software staat er om bekend om kwaliteit te leveren, maar staat er ook om bekend dat hun games niet voor iedereen zijn weggelegd. Voor Déraciné geldt dit niet anders. Je houdt er van, of je geeft er niks om.

• Mysterieus
  • Sfeer en uitstraling

• Move controllers verplicht