20 april 2024

Review: Astro Bot Rescue Mission

Astro Bot Rescue Mission is de nieuwste Playstation VR game ontwikkeld door Japan Studio als onderdeel van Sony’s Worldwide Studios. Dezelfde studio die verantwoordelijk is voor Playroom, waar de characters uit Rescue Mission op zijn gebaseerd.

Playroom lanceerde gelijktijdig met de Playstation 4 en was bedoeld als een introductie voor de Playstation Eye (camera) en haar functionaliteiten. In Playroom kan de speler aan de slag met verschillende soorten figuurtjes zoals de Astro Bots, maar ook een alien. Beide figuren spelen een grote rol in Rescue Mission. De alien is namelijk de grote boeman in deze game. Jij als Super Astro Bot hebt de taak om alle andere Astro Bots te redden en de alien uit te schakelen.

Super Mario meets Quill

De beste manier om Astro Bot Rescue Mission te beschrijven is Super Mario meets Quill uit Moss, ontwikkeld door de studio achter Loco Roco. Heb je nu een goed beeld bij de game? Misschien wel, misschien niet, maar ik ga het gewoon even uitleggen.

Astro Bots
Tijd voor een avontuur.
Astro Bot Rescue Mission speelt als een zeer typische avontuur platform game. Het perspectief vanuit VR lijkt sprekend op die wat we hebben gezien in Moss, maar een klein beetje anders. In Moss staat de camera namelijk altijd op één positie. In Astro Bot Rescue Mission is dit niet het geval en volg jij net als in traditionele platformers jouw character. Daarnaast maakt de game nog steeds volop gebruik van de VR mogelijkheden waarbij je soms achter je moet kijken, ergens onder, op, of achter om te kijken of er nergens een Astro Bot verstopt zit.
Jouw doel is namelijk om in ieder level alle Astro Bots te bevrijden. Ieder level heeft er 8. Sommige vind je vrij eenvoudig, andere zitten goed verstopt. Tijdens het zoeken wordt je geplaagd door verschillende soorten monsters en andere obstakels. De game is verspreid in 5 werelden. Iedere wereld heeft 5 levels, waarvan één boss level zonder Astro Bots. Je kunt dus per wereld 32 Astro Bots redden. Dit is echter niet noodzakelijk. Om de baas van een wereld te ontgrendelen heb je telkens 20 Astro Bots nodig. 20 voor de eerste boss, 40 voor de tweede en zo verder. Een beetje hetzelfde principe als de Lums die je nodig hebt om de poorten te openen in Rayman 2.
Astro Bot
Hoi. Ik heb ook een VR bril.

Level Design

Tijdens het spelen van deze game kreeg ik ontzettend vaak een Super Mario achtige vibe. De levels zijn ontzettend kleurrijk, hebben stuk voor stuk een ander thema met aangepaste monsters en uitdagingen. Op deze manier werd de game geen enkel moment saai en bleef het verfrissend. Ieder level zat vol nieuwe verassingen. Verschillende momenten schoot de volgende tekst in mijn hoofd: “Ah, wat creatief!” De ingebakken puzzeltjes tijdens het platformen zijn namelijk heel erg creatief. Zo kan je in verschillende levels power-ups vinden voor jouw controller. Je kunt je Dualshock namelijk in-game zien. Een power-up kan bijvoorbeeld een water pistool, werpanker of werpster zijn. Deze kan door middel van je touchpad gebruiken om verschillende obstakels te overbruggen tijdens het spelen.

Astro Bot strand
Ik kom je redden van dit vreselijk zonnig weer.
Er was zelfs een donker spookachtig level waarbij jouw power-up een zaklamp was. Door op een spook te schijnen en op het touchpad te klikken vormde er een lichtgolf die het spook weg joeg. Indien er geen duidelijk pad meer voor je was kon en voor je uit schijnen en werden er allerlei blokken geprojecteerd waar je over heen moest lopen. Zonder de zaklamp waren deze blokken niet zichtbaar.

Jong en oud

Ik heb het hierboven misschien over spoken, maar het is niets om je zorgen over te maken. Zoals ik eerder al vermelde is de game ontzettend kleurrijk en duidelijk gericht op een alle leeftijden rating. De game is daarbij ook niet heel ingewikkeld. Het wordt allemaal iets moeilijker des te verder je komt uiteraard waarbij je van wereld 4 naar wereld 5 opeens een sprong maakt in moeilijkheidsgraad, maar relatief is het allemaal vrij gemakkelijk. Dit is in mijn ogen ook niet heel erg aangezien ik sommige Mario games weken laat liggen voordat ik ze eindelijk uitspeel omdat de laatste levels ontzettend frustrerend zijn (ik kijk naar jou Super Mario Sunshine). Het is zelfs mogelijk om de game in één lange vrije avond door te spelen. Wat aan de ene kant misschien een beetje jammer is.
Het is daarbij niet zo zeer de moeilijkheidsgraad die daar voor zorgt, maar meer de duur van de game op zich. Er zijn 5 werelden en een final bossfight. Je hebt dus in totaal 20 levels, 6 bossfights en een aantal uitdagingen die je kunt ontgrendelen door in elk level een kameleon te vinden. Het had geen kwaad gekund als de game iets langer was geweest. Misschien is het de aard van VR games om qua speelduur niet heel lang te zijn. Moss was namelijk ook in een uur of 5 uit te spelen, en voor Astro Bot Rescue Mission geldt ongeveer hetzelfde. Natuurlijk ben je iets langer bezig als je werkelijk iedere Astro Bot wilt redden.

Astro Bot
Dit is hoe je er uitziet als je in de spiegel kijkt.

Verdict

Astro Bot Rescue Mission is een schitterende VR platformer die in mijn ogen perfect aansluit bij Moss. De levels zijn kleurrijk, stuk voor stuk uniek en oprecht vermakelijk om door te spelen. Al spelend kijk je je ogen uit en ben je voortdurend op zoek naar verstop plaatsen voor Astro Bots en grote munten. De duur van de game is aan de korte kant, maar kan verlengd worden door de completionist uit te hangen indien je daar behoefte aan hebt. Indien dit het geval is, is het zeker geen straf om bepaalde levels opnieuw te spelen. Ze zijn erg creatief in elkaar geknutseld waardoor je niet steeds het gevoel hebt dat je hetzelfde aan het doen bent. Astro Bot Rescue Mission is net als Moss en Must Have voor de Playstation VR spelers.
Pluspunten

  • Leveldesign
  • Toffe Gameplay
  • Variatie
  • VR platformen op Mario niveau

Minpunten

  • Beetje kort
Astro Bot feeste
Ik heb iedereen gered. Tijd voor een feestje.
Gespeeld op Playstation VR
  • 10/10
    Platforming - 10/10
  • 10/10
    Level Design - 10/10
  • 10/10
    Uitstraling - 10/10
  • 8/10
    Speelduur - 8/10
9.5/10

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →