Review: Call of Duty: Black Ops 4 – YES!

Het is inmiddels een ware traditie, een Battlefield en een Call of Duty titel, ieder jaar in de herfst. Activision komt ditmaal met een nieuwe Black Ops titel en daar gaan wij het over hebben vandaag!

Call of Duty: Black Ops 4 is een COD als geen ander, althans daar lijkt het op. De game komt zonder story, of ja, ongeveer. Maar, om dit te compenseren komt de titel dit maal met drie grote modi; Zombies, Multiplayer en Battle Royale. Ondanks dat de game geen verhaal brengt, zijn er toch nog manieren voor de story-spelers onder ons om te genieten van kleine nuances. Bekijk hier allereerst de lanceer trailer!

Multiplayer

Laten we beginnen bij waar Call of Duty om bekend staat, een fast-paced multiplayer. Dit keer wederom met alle bekende modi, waaronder Capture The Flag, Team Deathmatch en Free For All. Wel is er nu de Control mode. Dit is een meer hardcore versie van Domination. Het is de bedoeling om punten over te nemen, die ingedeeld zijn in drie brackets. Neem je deze punten zolang over tot de brackets gevuld zijn, dan wint jouw team! Maar, je kan ook de levens van de verdedigers uitwonen tot het aantal op nul staat. Andersom is dit natuurlijk net zo! Het enige wat me misschien een beetje irriteert op zijn momentjes, is de spawn plaatsen. Hier zullen ze vast en zeker nog iets aan gaan doen.
De multiplayer voelt vloeiender dan ooit, ziet er beter uit dan ooit en brengt ook nog eens een boel oude bekende maps. Deze maps komen vanuit oudere Black Ops delen en zijn aangepast om in dit deel te passen. Gezien dit vierde deel geen rare wall-runs en rocket-boots bevat, is er ook een stuk meer balans. Na een boel teleurstellingen de afgelopen jaren, lijkt het bij deze eerste selling point er al direct op dat Call of Duty zichzelf weer serieus begint te nemen! Voor dat we het gaan hebben over de zombies, wil ik eerst een belangrijk punt oppakken!
De TTK (Time To Kill) is eindelijk weer omhoog geschroefd! Alsof het weghalen van rare vliegende soldaten nog niet genoeg balans bracht, ben je nu ook nog eens niet binnen één schot op slag dood. Het doden van vijanden is een stuk uitdagender, maar ook het vermoord worden duurt ietwat langer. Dit vergt ook meer skill van de speler. Buiten dit is het ook nog eens mogelijk om jezelf te healen, dit kan om de zoveel seconden en heeft een vrij korte cooldown. Ook dit is wederom een supermooie toevoeging.

Zombies

ah, goede oude zombie-mode. Ook deze met zijn mooie upgrades. Je hebt verschillende maps om te spelen, ieder met een eigen lore (achtergrondverhaal) en moeilijkheidsgraad. Zombies is altijd leuk om samen te spelen met vrienden en wordt met de ronde uitdagender. De gekkigheid die wij gewend zijn is wederom wederkeert.
Voyage of Despair speelt zich af in een gedoemde Titanic gedurende een heist die verkeerd ging. Jij moet met jouw teammaten een baan vrijmaken tot de diepste bodems van het schip. Hieronder vallende het zwemmen in ijzig water om poorten open te krijgen of perks vrij te spelen. The Bizarre IX mixed zombies met Romeinse soldaten die een vrij grote bijl vast kunnen houden. Je begint in een colosseum en baant je een weg door vier torens die gebaseerd zijn op goden/ godinnen en een kerker vol met toffe architecturen. De gekkigheid in deze map is op een ander niveau en hier door schijnt er voor mij een bepaalde spotlight op deze.
Blood of the Dead speelt zich af in Alcatraz , waar de zombies binnen en buiten spawnen. Ook zijn er de ronden met honden, bekend van meerdere Call of Duty titels. Zo zijn er nog gekkere modi binnen de categorie, allemaal met hun eigen uniekheid. De derde en laatste categorie is Blackout. Voor dat we hier over gaan praten, gaan we het eerst hebben over de wapens!

Wapens, vloeiend A.F.

De wapens in Black Ops 4 voelen lekker aan, ieder wapen heeft zijn eigen gevoel en een kleine learning curve. Al met al zijn de wapens wel makkelijk te meesteren. Het aantal wapens is misschien ietwat aan de lage kant. Maar, kwaliteit boven kwantiteit, toch? Het vrijspelen van wapens gaat door middel van levels. Het vrijspelen van skins door middel van uitdagingen en het vrijspelen van accessoires voor je wapens doe je door de wapens te levelen. Hoe meer je hetzelfde wapen speelt, hoe meer toevoegingen je voor deze zal unlocken.
Black Ops 4 Gun

Blackout

Nu de mode die voor de meesten toch wel een beetje onverwachts kwam. Blackout is de Battle Royale mode voor Black Ops 4. Ik zal eerlijk toegeven dat ik een beetje sceptisch was in het begin, tot dat ik daadwerkelijk kon spelen. In de beta leek de performance een beetje ‘off’. Niks bleek minder waar toen de review binnen kwam. De grote map loopt fantastisch op mijn PC.
Kortgezegd, in Blackout wordt je met een boel mensen in een grote map geduwd met maar één doel; Als laatste overblijven. Gezien je met lege handen land, zul je zelf je wapens en resources moeten vinden. Na dat jij jouw shizzle gevonden hebt, is het tijd voor: MOORD! Spelers die PUBG gewend zijn, zijn het ook gewend om te wachten, te rennen, nog meer te wachten en nog meer te rennen. In Blackout is het vrijwel altijd chaos. Als jij binnen vijf seconden geen wapen vind, ga dan maar vast in een open veld staan en het volkslied zingen, want je zal vrij snel een kogel koppen.
Dat de mode daadwerkelijk uitdagend en chaotisch is, is alleen maar goed! Hiermee onderscheid Blackout zichzelf van de anderen en misschien ook wel van de opkomende Battlefield V Royale. Het vinden en oppikken van wapens is vloeiender dan dat ik gewend was, wat me direct verbaasde. Ook het feit dat je wapens geladen op de grond voor je liggen is super fijn en maakt het eerlijker als iemand anders wel al een wapen heeft en jouw kamer inrent, terwijl jij er net eentje vind.
De map is groot, maar ook mooi. In het kopje graphics zal ik hier verder op in gaan. Er zijn genoeg verschillende wapens en accessoires om te vinden, ook perks zijn aanwezig. Zodra je een perk vind en deze activeert, is die voor een beperkte periode aanwezig voor jouw soldaat. Al met al; Blackout voelt veel beter dan ik ooit kon verwachten en deze mode zal mij nog wel een tijdje bezighouden. Het is trouwens ook nog mogelijk om cosmetics vrij te spelen door te levelen, maar het levelen kan alleen als je daadwerkelijk kills maakt, dus begin met schieten, watje!

De rest

Beginnende met graphics. Black Ops 4 ziet er fenomenaal uit, maar behoudt toch een steady frame-rate, gezien de game ditmaal ook gemaakt is om vooral op PC gespeeld te worden. Wij hebben de game gespeeld op beiden PC en PS4 en waren op beide platformen flink onder de indruk van de graphics en performance. De Blackout map bijvoorbeeld ziet er geweldig uit, ondanks de grootte. Er zijn veel gebouwen en al deze gebouwen hebben genoeg ramen om uit of doorheen te schieten.
Wapens klinken zoals wij dit gewend zijn van Call of Duty en daar is niks mis mee. Er is geen campaign aanwezig, maar wel de mogelijkheid om korte verhaallijnen te spelen voor alle Operators. Deze geven wat meer achtergrondverhaal en moeten compenseren voor de single-player. Alhoewel ik liever een campaign had gezien, moet ik zeggen dat de kwaliteit van alle multiplayer modi zo hoog is, dat ik even vergeten was dat ik dit nog van mijzelf moest behandelen in mijn review! Dus ondanks dat het niet compenseert voor een echte verhaallijn, doen de rest van de modi genoeg om de game naar hoog niveau te tillen.

L’verdict

Voor het eerst in jaren kan ik het zeggen; YES! Black Ops 4 is de game die Call of Duty terug in mijn ‘gewild’ lijstje zet. De developers hebben geluisterd naar de community, al duurde het voor sommige ex-fans helaas ietwat lang en zal het moeilijk worden om deze mensen terug in de franchise te sleuren. Alle multiplayer modi voelen als een aparte titel, alsof je drie verschillende games kan spelen. Alleen dat bewijst hoeveel moeite er gestoken is in het brengen van een goede COD. Ditmaal kan ik de titel zeer zeker aanraden, ook voor de ex-spelers!

• Drie modi, die aanvoelen als aparte games
  • Graphics en maps
  • Vloeiende gameplay met mooie balans