Review: Naruto to Boruto: Shinobi Striker

Er komen zoveel anime-fighting games uit, een aantal redden het tussen deze enorme lijst, maar niet iedere anime game is even goed. Op welke plek komt Naruto to Boruto: Shinobi Striker te staan?

Op Gamescom dit jaar mocht ik Jump Force en One Piece: World Seeker spelen. Beiden games voelde supergoed aan. Naruto to Boruto is één van de games waar ik dan weer net geen voor-ervaring mee heb gehad op Gamescom. De game begint in het universum waarin Naruto’s kinderen de nieuwe generatie in zullen leiden. Boruto is de nieuwste serie van het Naruto universum en zal ook de standaard zijn voor de komende jaren. Deze game haakt in op die tijdlijn. Het is dan ook de bedoeling dat jij op wordt geleid tot grootse Shinobi.

Jouw personage, jouw verhaal

In Shinobi Striker kan jij jouw eigen personage creëren. Je begint met het kiezen van jouw village, jouw beginnersoutfit wordt ook gebaseerd op deze keuze. Vervolgens kan je dingen als je haar, gezicht, make-up, rimpels en face-marks aanpassen. Er is aardig wat keuze en die keuze wordt later in de game nog veel groter. Je kan bekende haarstijlen gebruiken, maar ook unieke. Uiteindelijk is het ook mogelijk om meer outfits en variabelen vrij te spelen of te collecten.
De game is essentieel een online fenomeen, maar je kan missies ook solo spelen. Je begint altijd in een lobby, net als bij Xenoverse. Deze lobby is het middenplein van de Hidden Leaf Village. Als je naar boven kijkt zie je dan ook meteen de gezichten van alle Hokage en de flatgebouwen die in het Boruto universum bij zijn gebouwd. Voor jouw staat het gebouw waar Naruto, de huidige Hokage, zijn werk verricht.
Naruto to Boruto
Het is de bedoeling dat je online missies speelt. Je kan de verhaallijn spelen, of online gevechten tegen elkaar aangaan. Je kan ook de oude, iconische verhaallijnen van de Naruto of Boruto serie spelen. De game staat erg in contact met de daadwerkelijke serie, zo kan je ook signature moves en wapens vrijspelen van de originele show.
Als jij ervoor kiest om de originele stukje uit het verhaal te spelen, dan krijgen deze meestal leuke cutscenes, deze zijn goed geconstrueerd en zien er fancy uit. Jouw eigen personage zal natuurlijk niet in deze cinematics voorkomen. Helaas zijn de andere solo/ online missies niet veel bijzonders. Na een aantal uurtjes spelen is het net alsof je klusjes aan het doen bent. ”Ga hierheen, versla deze gasten, zoek dit object, herhaling”, dit is waar je na een aantal uren mee moet dealen voor de rest van de game. Een bepaalde grind om nieuwe dingen vrij te spelen.
Naruto to Boruto

Gelukkig is er multiplayer

Gelukkig is dit vooral een multiplayer game. De online modi zijn een stuk leuker. Je hebt modi als Capture the Flag en Defend your Base, deze zijn allemaal supertof om te spelen. Je merkt wel al gauw dat het budget van de game niet al te hoog was, gezien de opties snel ophouden. In de online modi zit een soort tactiek die je met jouw team door moet krijgen. Zo kan je andere Shinobi in de bodemloze pit lokken, of ervoor zorgen dat één iemand van jouw team via de andere weg gaat terwijl jullie de vijanden afleiden. Dit zorgt wel voor een diverse ronde iedere keer.
De combat is dan ook vrij simpel. Je krijgt speciale Ninjutsu op L1 en R1, een Substitution op L2 en een Long Jump op R2. Je kan combo’s maken met vierkantje en driehoekje en ook afstandsaanvallen gebruiken. Deze combat is goed geïmplementeerd en voelt vrij vloeiend als je hem doorkrijgt. Als je de combinaties goed doorkrijgt dan kan je zelfs meerdere vijanden tegelijk hebben, iets wat ik vaker mis in een game.
naruto to boruto shinobi striker 1920x1080

Naruto to Boruto: Shinobi Striker is misschien niet de allerbeste implementatie van een anime, maar je merkt dat de ontwikkelaars groot hart hebben voor hun game. Ik zie dit als een grondlegger voor een nieuwe generatie aan online anime titels. Xenoverse 1 was ook geen perfect game, maar het tweede deel werd juist supergoed ontvangen. Ik ben ervan overtuigd dat het met deze game hetzelfde gaat zijn. Iedereen die een leuke online ervaring wilt in zijn favoriete franchise raad ik natuurlijk zeer zeker aan om de game te kopen!

• Multiplayer
  • Maak jouw unieke personage
  • Genoeg moves om te leren, vloeiende combat