19 april 2024

Gamescom 2018: Hands-on met Metro Exodus

Tijdens Gamescom 2018 mochten we een uurtje aan de slag met de nieuwe Metro game. E3 beloofde veel goeds voor deze game, maar de Gamescom demo heeft veel van deze verwachtingen niet ten goede gedaan. Metro Exodus ziet er schitterend uit, maar liet in de demo een aantal steekjes vallen.

Oke, oke. Het is misschien pre-alpha gameplay die we hebben mogen ervaren en een demo ver voor release is nu eenmaal geplaagd met bugs en noem maar op. Toch is het een beleving die de algehele ervaring van een game als deze naar beneden haalt. Vooral na de verwachtingen van de E3 aankondiging.
Metro Exodus steekt iets anders in elkaar dan haar voorgangers. Ik heb de vorige delen maar heel even gespeeld, maar dit was al voldoende om er achter te komen dat we met een totaal andere game te maken kregen op Gamescom. Exodus leunt namelijk erg naar een stealth-survival game. Dit is heel erg vet, vooral in een open-ish wereld waar jij zelf mag bepalen hoe je een encounter met vijanden aanpakt. Een gedeelte is waar voor Metro Exodus. De wereld lijkt in eerste instantie vrij open te zijn, maar je merkt al snel dat er toch een verhaal op rails loopt door geforceerde doorgangen en gebieden die toch omheind zijn door water, bergen en noem maar op.
In ieder geval heb je meer vrijheid om te bewegen en dit is erg positief en handig voor encounters met vijandelijke kampen. Deze zijn nota bene best wel pittig in deze game. Je hebt namelijk ontzettend weinig munitie voor je vuurwapens. Gelukkig heb je ook een kruisboog waar je nieuwe pijlen voor kunt knutselen, maar deze is erg traag in herladen. Niet heel handig voor situaties waar de vijand op je hielen zit. Indien je alles stilletjes aanpakt is dit de ultieme oplossing uiteraard. Dit is dan ook waar de demo het beste naar voren komt. De stealth gameplay bij vijandelijke encounters. Een pijl met je kruisboog is genoeg om een vijand in een permanente slaap te verkeren terwijl kogels vaak meerdere vriendjes nodig hebben om hetzelfde effect te creëren.
metro

Dora the Explorer

Aangezien het een open-ish world is, is exploration ook een belangrijk onderdeel van de game. Buiten je hoofd objectives kan je verschillende dingen in de wereld ontdekken om jezelf voor te bereiden op de volgende uitdaging. Wapens, munitie en crafting materialen kan je vinden door op ontdekking uit te gaan in de wereld om je heen. Wees ten allen tijden op je hoede, want ook het wild heeft het niet zo goed met je voor en je kan beter zo stilletjes als mogelijk langs een groep wilde honden lopen dan dat je probeert het gevecht met ze aan te gaan. Ze geven je niets nuttigs en verspillen enkel je kostbare munitie. Ook de verschillende interessante plekken waar loot ligt verstopt zijn soms niet even vriendelijk voor de nieuwsgierige speler. Hier en daar zijn er verschillende vallen geplaatst die je door goed om je heen te kijken wel kunt vermijden. Zo blijkt weer: Haast en spoed, is zelden goed.

Vraagtekens

So far so good, toch? Zeker. De game speelt lekker weg, ziet er werkelijk schitterend uit en de manier van gameplay die de game bevorderd spreekt mij erg aan. Technisch liep de demo niet helemaal geweldig. Vooral in de grotten die kon ontdekken deed de verlichting erg vreemd en ging het beeld flikkeren waardoor je niet goed om je heen kon kijken. Het klimmen over objecten ging niet heel soepel en als je het water in sprong werd je na een seconde terug de kade op geteleporteerd. Ik ben er zeker van bewust dat dit allemaal wordt gladgestreken voor release, maar toch heeft het op sommige momenten de algehele ervaring beïnvloed wat jammer is.
Wij kijken zeker uit naar de release van Metro Exodus en hopen dat de geconstateerde minpuntjes tegen die zijn verholpen. Heb jij de kans gekregen om de game te spelen op Gamescom? Laat ons dan jouw ervaring horen!

Jordy Gerritse

Zelda fanboy. Retro Collector. Voornamelijk te vinden op het Playstation Network. Gamer sinds ik nog uit de fles dronk. Beide doe ik nog steeds, niets veranderd dus.

Bekijk alle berichten van Jordy Gerritse →