Review: Mario tennist erop los in Mario Tennis Aces

Men neemt de Nintendo Switch, je pakt Nintendo’s meest populaire karakter en je pakt een sport. Voilà je hebt Mario Tennis Aces.

We pakten onze tennis kleren, de joy con als racket en voegde ons bij Mario en zijn vriendjes voor een gezellig potje tennis. Maar zodra we de game hadden op gestart, werden we gelijk midden in een verhaal gegooid van Mario Tennis Aces.

Story Mode

Mario Tennis Aces beschikt namelijk over een story mode. We beginnen het verhaal met een tennis toernooi  waarin Mario samen met Peach het opneemt tegen Bowser en Bowser jr. De wedstrijd wordt uiteraard gewonnen door Mario en Peach. Wario en Waluigi hebben voor Mario en Peach een klein presentje voor het winnen van het toernooi. De super sterke en legendarische racket uit de Temple of Bask. Maar voordat Mario en Peach die in ontvangst kunnen nemen, pakt Luigi de racket vast. Hierdoor komt er een kwade kracht los die bezit neemt van Luigi, Wario en Waluigi. Ze veranderen in bezeten chromen versies van hunzelf. Aan Mario de taak om deze onbekende kwade kracht te stoppen.

En wat een betere manier om deze kwade kracht te stoppen, dan met een potje tennis. De legendarische racket uit de Temple of Bask is gelukkig niet op volle sterkte. Omdat voor elkaar te krijgen dienen er vijf krachtstenen aan de racket worden toegevoegd. Klinkt bekend deze plot? Voor degene die de Avengers film serie hebben gekeken, komt dit heel bekend voor. Mario en Toad gaan samen op pad om te zorgen dat de racket niet op zijn volle sterkte komt. Samen verkennen ze het tennis eiland waarop ze zich bevinden, op zoek naar de vijf krachtstenen.
Tijdens je zoektocht naar de krachtstenen, kom je een tal van tennis challenges tegen. Deze variëren tussen matches tegen bekende karakters uit de Mario universum tot skill shot gerelateerde challenges. Na elke succesvolle match of challenge vergaar je XP. Als je voldoende XP hebt verzameld, stijg je een level. Met elk level dat je stijgt, krijgt Mario beter stats. Helaas kan je deze stats niet zelf bepalen en bepaalt de game op welke stat Mario groeit. De challenges zijn leuk bedacht en soms wat aan de pittige kant. Maar niet alleen de challenges zijn aan de pittige kant. De game beschikt niet over een bepaalde moeilijkheidsgraad. Maar de wijze waarop het niveau wordt opgeschroeft is desastreus. Zo is het eerste gebied vrij makkelijk te doorlopen, maar twee gebieden later sta je ineens te strugglen tegen Blooper.

De game vertelt je aan het begin, dat als je je niveau niet aan kan, je naar de eerdere challenges moet gaan om jezelf te verbeteren. Dit is op zich niet zo heel erg. Maar hoe verder je komt hoe meer je moet grinden om Mario sterk genoeg te maken om van de tegenstanders te winnen. Doordat je ervoor moet grinden voelt de game gelijk al niet meer aan als een familie vriendelijke game. Naast dat je bijna gedwongen wordt om te grinden en challenges over en over moet spelen, komen we nog een irritatie puntje tegen.
Wanneer je een challenge of game niet haalt, moet je de gehele challenge opnieuw starten. Er zit geen reset of directe restart functie in de game. Dit is zeer frustrerend omdat je elke keer als je het niet haalt alle tekst door moet klikken. Gelukkig is er wel een skip mogelijkheid voor de challenge. Maar als Nintendo gewoon in het pauze menu een restart functie had gegeven, was er veel irritatie bespaard gebleven. Deze irritatie puntjes zijn heel erg jammer, want de game op zich zelf is best vermakelijke, tenminste als je met een controller speelt of in de handheld modus.

Mario Tennis Aces kan je op drie manieren spelen. Je kan het uiteraard in de handheld modus spelen of met een controller. Maar je kan de game ook op een dynamische manier spelen. Net zoals bij de Wii en de Wii U kan je met de joy cons los spelen. Met diverse zwaaibewegingen van je arm kan je de bal naar je tegenstander terug slaan. Echter is deze manier van spelen slecht gemaakt. De Switch registreert regelmatig de slagen die je doet niet goed. Hierdoor wordt een smash soms een lob en een lob wordt een steekbal. Daarnaast sla je vaak eerder in game terwijl je zelf je arm nog naast je lichaam is.

Mario Tennis Aces is een leuk en vermakelijk spel. Als je van een potje tennis houdt dan is de diversiteit van matches en challenges prima te doen. De game ziet er verder schitterend uit. We zien de grafische kwaliteit van Nintendo goed terug komen in deze game. Zolang je de game maar speelt met een controller of in handheld modus. Zodra je overschakelt naar de dynamische modus, krijg je een hoop frustraties er gratis bij. De grind en de afentoe desastreuze moeilijkheidsniveau’s hadden van mij part weg mogen blijven. Deze doen echt afbreuk aan wat een leuke familie vriendelijke game had kunnen zijn. Maar desondanks zal je mij zo nu en dan een lekker potje tennis zien spelen met Mario Tennis Aces.

• Graphics zijn weer Nintendo waardig
  • Leuke challenges
  • Controller en handheld modus werken goed